به دلیل اجرای نشدن قانون، ۲۲۰ هزار تن گوشت قرمز تولید نشد


به دلیل اجرای نشدن قانون، ۲۲۰ هزار تن گوشت قرمز تولید نشد

۱۳:۵۳ (شنبه ۲۳ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل اتحادیه دامداران از وجود ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سال خبرداد و تصریح کرد: سال گذشته به دلیل عدم اجرای قانون، ۹۸۰ هزار تن از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفت.

سعید سلطانی -، فعال‌نشدن ظرفیت‌های خالی در تولید گوشت قرمز کشور را عدم اجرای قانون برای حمایت از دامداران عنوان و اظهار کرد: درحالی که طبق قانون افزایش بهره‌وری که در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و دولت را مکلف کرده است قیمت تضمینی شیر و گوشت را براساس عوامل تولید به صورت کارشناسی تعیین کند، تاکنون این قانون اجرایی نشده است.

وی افزود: همچنین براساس قانون در صورتی که قیمت بازار پایین بود، وزارت جهاد کشاورزی باید خرید تضمینی داشته باشد و اعتبار لازم برای این امر در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد اما سال گذشته این اعتبار تامین نشد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: با توجه به این‌که واحد‌های تولیدی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با افزایش هزینه‌ها مواجه بودند، قرار بود ۲۰ درصد از درآمد حاصل از قانون هدفمند‌سازی به تولید اختصاص یابد تا از زیان تولید‌کننده جلوگیری شود، اما تا به امروز ریالی به تولید‌کننده پرداخت نشده است.

سلطانی با اشاره به این‌که پس از قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها هزینه‌ی برق، سوخت، حمل‌ونقل افزایش یافته است، گفت: بخش کشاورزی طی سال گذشته با افزایش قیمت نهاده‌های تولید مواجه شد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به وارداتی بودن نیمی از نهاده‌های مورد نیاز صنعت دامپروری، مشکل گشایش اعتباری برای واردات این نهاده‌ها در نیمه‌ی سال گذشته با افزایش نرخ ارز نیز همراه شد و این عوامل باعث افزایش هزینه‌ی تمام‌شده گوشت قرمز شد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: تولید‌کنندگان معتقدند برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم باید قیمت‌ها در سطح پایین نگه داشته شود، اما این پایین‌نگه داشتن قیمت‌ها نباید با زیان تولید‌کننده همراه باشد، بلکه دولت باید طبق قانون از تولید این محصولات استراتژیک حمایت کند تا مصرف‌کننده نیز از حمایت‌ها منتفع شود.

سلطانی تاکید کرد: برای پایین‌آوردن قیمت گوشت قرمز باید تسهیلات به تولید‌کننده پرداخت شود و ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌ها اختصاص یابد.

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.