به سادگی ضمانت کسی را عهده‌دار نشوید/ لزوم اخذ چک یا سفته از بدهکار

۰۷م اسفند ،

یک وکیل دادگستری گفت: شرایط پرداخت دین و قرارداد را با حوصله مطالعه کرده و به سادگی ضمانت کسی را عهده دار نشوید و در رودربایستی قرار نگیرید.

“علی شاه صاحبی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضائیممتازنیوز، بحث ضمانت اشخاص و مسئولیتهای ناشی از آن را یکی از مسائل مهم در روابط اجتماعی دانست و اظهار داشت: طبق ماده ۶۸۴ قانون مدنی‌ “عقد ضمان عبارت است از این‌که شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است بر عهده بگیرد. متعهد را ضامن، طرف دیگر را مضمون‌له و شخص ثالث را مضمون‌عنه یا مدیون اصلی می‌گویند.” به عنوان مثال در مورد اخذ وام بانکی ، بانک را مضمون‌له ،  وام گیرنده را مضمون‌عنه و کسی که ضمانت پرداخت اقساط را به عهده می گیرد را ضامن گویند.

 
وی با بیان ایتکه در عقد ضمان “مفلس” ( ورشکسته)  بودن ضامن ، عقد ضمان را باطل نمی‌کند، گفت: توانایی مالی ضامن، شرط صحت ضمان نیست ، اما اگر فرد طلبکار (وام دهنده) در حین عقد ضمان نداند که ضامن ، ورشکسته و مفلس بوده، می‌تواند ضمانت او را فسخ(باطل) کند .
 
شاه صاحبی  تصریح کرد: مطالعه کامل قرارداد و اطلاع از کم و کیف موضوع ضمانت و مسئولیت‌های حقوقی ناشی از این امر باید با ارائه وکالت بلاعزل به مضمونٌ له (موسسه یا بانک) جهت برداشت از حساب یا سپرده‌های بانکی ضامنین، باشد.
 
این حقوقدان ادامه داد:  صدور و تحویل چک در وجه مضمون‌له توسط ضامن است که می‌بایست عبارت « بابت ضمانت از…. » در آن قید گردد و این عمل به سبب آن است که ماده ۱۳ قانون صدور چک اصلاحی سال ۱۳۸۲ صراحتا بیان می‌کند چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است یا این‌که در صورتی که چک بدون تاریخ صادر شده باشد، چک مزبور قابل تعقیب کیفری نیست. لذا به عبارت دیگر با نوشتن عبارت«بابت ضمانت …» در چک و عدم قید ‌تاریخ در آن چک فاقد وصف کیفری بوده و از این لحاظ عواقبی را نخواهد داشت .  
 
شاه صاحبی با اشاره به ماده ۷۰۹ قانون مدنی اظهار داشت: طبق این ماده، ضامن حق رجوع به مضمون‌عنه را ندارد، مگر بعد از ادای دین… ؛ در نتیجه ضامن تنها پس از پرداخت دینی که ضمانت آن را برعهده گرفته می‌تواند به مدیون یا مضمون عنه خود رجوع کند و طلب خود را مطالبه کند و اگر ضامن نیز فوت کند، بدهی از روی ماترک او قابل تامین و برداشت است. هرچند که بهتر است در حین ضمانت معادل مبلغ مورد ضمانت سفته یا چکی نیز بابت بازپرداخت اقساط یا دیگر تعهدات دریافت شود .
 
این وکیل دادگستری در پایان با تأکید بر اینکه تا حد امکان برای ضمان، وثیقه عینی نباید سپرده شود خاطرنشان کرد: شرایط پرداخت دین و قرارداد را با حوصله مطالعه کرده و به سادگی ضمانت کسی را عهده دار نشوید و در رودربایستی قرار نگیرید و از میزان بدهی مطمئن شده وچگونگی پرداخت آن‌را بررسی کنید و در نهایت بهتر است جداگانه از بدهکار ضمانتی مانند چک یا سفته و غیره اخذ ، تا در صورت عدم پرداخت ، بتوانید طلبتان را وصول کنید.
 
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. احمد:

    تنها اگر معادل دین یا ذم را داشتید و به خوش حسابی فرد به طور منقول و معمول ایمان دارید اقدام کنید وگرنه ضمانت ریسک بزرگی است

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.