به سیگنال‌های ضعیف ولی مثبت میان ایران و آمریکا باید امیدوار بود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اگر ایران و آمریکا بتوانند در این مدل کوچک به وزن کشی درست دست یابند و تعامل مثبت در چهار چوب بازی برد _ برد داشته باشند، می‌توان امیدوار بود در مدل بزرگ‌تر نیز به نتایج منطقی و قابل قبول برسند.

خبر اقتصادی;یک کار‌شناس مسایل بین المللی در مورد فضای ایجاد شده بین دولت‌های ایران و آمریکا پس از روی کارآمدن دولت یازدهم در ایران، گفت: آنچه در محیط بازی بین ایران و ایالات متحده آمریکا ملاحظه می‌شود وجود سیگنال‌های ضعیف ولی امیدوارکننده برای عبور از گلوگاه تنگ بحران موجود بین دو کشور است.

به گزارش افکار نیوز؛ مهدی مطهرنیا، اظهار داشت: فضای به وجود آمده نشان دهنده این است که ایران و آمریکا واقف به فرصت به وجود آمده حاصل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که با رویکرد عقلانیت سیاسی در پی تعامل سازنده با جامعه بین المللی است، می باشند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ایالات متحده آمریکا رهبری نو دموکرات که مشی خلاف نو محافظه کاران دارد، نیز فرصتی مناسب برای این فضای تازه است.

این کار‌شناس مسایل بین المللی با اشاره به اینکه در صورت عدم استفاده از این فرصت به وجود آمده، امکان گذر از این گلوگاه تنگ کم می‌شود، تصریح کرد: ممکن است دولت‌های تند روی بعدی که در هر دو کشور امکان روی کار آمدن دارند در مقابل این سیگنال‌های امیدوار کننده بایستند و به نظر می‌رسد هر دو کشور به این موضوع واقف باشند.

مطهر نیا با بیان اینکه نباید سطح توقعات در مورد گذر از این گلوگاه بالا رود، عنوان کرد: اینکه تصور شود بعد از گذر از این گلوگاه بحران همه چیز به سرعت حل و فصل خواهد شد یک تحلیل غیر واقع بینانه است.

این استاد دانشگاه در مورد نقش تحولات سوریه در ایجاد این فضای تازه، اظهار داشت: سوریه مدلی کوچک از تقابل و تعامل بین ایران امریکاست.

وی ادامه داد: اگر ایران و آمریکا بتوانند در این مدل کوچک وزن کشی درست دست یابند و تعامل مثبت در چهار چوب بازی برد _ برد داشته باشند، می‌توان امیدوار بود در مدل بزرگ‌تر نیز به نتایج منطقی و قابل قبول برسند.

مطهر نیا افزود: اما اگر ایران و ایالات متحده در جهت تقابل در سوریه پیش روند، پیام دیگری برداشت خواهد شد.

این استاد روابط بین الملل با ذکر اینکه سوریه نه به واسطه حضور اسد و یا نیروهای مخالفش بلکه تنها به خاطر خود سوریه حائز اهمیت است، تصریح کرد: سوریه به مثابه یک میدان آزمایشی برای تمام تحلیل گران سیاسی است که تمام تحرکات موجود در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که می‌تواند هر دو رویکرد تعامل و تقابل بین نیروهای جامعه بین المللی را نمایش دهد.

وی دربارهٔ اینکه آیا افکار عمومی دو کشور آماده ورود رابطه به مرحله بالاتری می باشند، عنوان کرد: افکار عمومی در هر کجای جهان در پی صلح و آرامش است و هرگز برای جنگ آماده نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گاهی نخبگان جامعه و توده‌های قدرت، افکار عمومی را به سمت جنگ خواهی هدایت می‌کنند و با استفاده از بازی‌های رسانه‌ای خواست خود را به جامعه تحمیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: افکار عمومی در ایران و امریکا  به تعامل مثبت بین دو کشور تمایل دارد.

مطهرنیا تصریح کرد: اما نکته مهم در ایجاد این تعامل این است که باید بر اساس احترام متقابل و فضا سازی مناسب صورت پذیرد تا برای افکار عمومی قابل قبول شود.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.