به طرف‌های غربی اعلام کردیم دیگر نیازی به دریافت سوخت راکتور نداریم

باقری بر این نکته تاکید کرد که: اگر طرف مقابل بر اساس توافقات صورت گرفته عمل کند، روند رو به جلو خواهد بود اما اگر خارج از این چارچوب عمل کند، قاعدتا علاوه بر اینکه گزینه های طرف مقابل را کاهش می دهد، گرینه های ما را افزایش داده و به تبع آن هزینه های آنان را در مذاکرات افزایش می دهد…

بولتن نیوز: علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی امشب (پنجم تیر ماه) میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود تا در خصوص روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در مسکو توضیح دهد.

به گزارش بولتن نیوز، پیش از این علی باقری، معاون امور بین الملل شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال بولتن نیوز که چرا غربی ها اینقدر بر تعطیلی سایت هسته ای فردو اصرار دارند، گفت: سایت هسته ای فردو به لحاظ امنیتی و حفاظتی بسیار منحصر به فرد است و به همین خاطر غربی ها همواره بر تعطیلی آن اصرار می ورزند و الا دلیل خاص دیگری ندارند.

او همچنین در مورد تاثیرات تحریم ها بر میزان فروش نفت ایران متذکر شد
: تحریم های نفتی نتوانست اثرچندانی بر فروش نفت ایران داشته باشد و نفت ایران مانند گذشته در حال خرید و فروش است و مشکل خاصی وجود ندارد.

علی باقری در گفتگوی امشب خود نیز با تاکید بر این نکته که در روند غنی سازی احتیاجی به کشورهای غربی نداریم گفت: به طرف‌های مقابل مذاکرات اعلام کردیم امروز دیگر نه تنها نیازی به دریافت سوخت راکتور نداریم بلکه اگر کشوری نیاز داشته باشد حاضر هستیم تأمین کنیم.باقری بر این نکته تاکید کرد که: اگر طرف مقابل بر اساس توافقات صورت گرفته عمل کند، روند رو به جلو خواهد بود اما اگر خارج از این چارچوب عمل کند، قاعدتا علاوه بر اینکه گزینه های طرف مقابل را کاهش می دهد، گرینه های ما را افزایش داده و به تبع آن هزینه های آنان را در مذاکرات افزایش می دهد.در همین حال رصد اخبار حاکی از عقب‌نشینی طرف غربی دارد. بر این اساس کاترین اشتون امروز پیش از آغاز نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در گفتگو با خبرنگاران گفت:‌ روز سوم ژوئیه با ایران درباره جزئیات پیشنهادات متقابل گفتگو خواهیم کرد. گفتگوها با ایران قطع شده بود اما از سر گیری این مذاکرات بسیار مهم است. مهم ترین محورهای صحبت های باقری به شرح زیر است:

– ۵+۱ خارج از چهارچوب عمل کند هزینه مذاکرات برای طرف غربی افزایش می یابد.
– تلاش طرف غربی برای موضوعات خارج از توافق اتلاف وقت است.
– جمهوی اسلامی شرایط را برای گفتگوی گام به گام بوجود آورده است.
–  ایران بر بررسی حقوقی در کنار مذاکرات کارشناسی تاکید داشت.

ادامه دارد


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.