بودجه طرح مبارزه باریزگردها نیازی به تصویب مجلس ندارد

ممتاز نیوز: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه طرح ملی گرد و غبار نیاز به قانونگذاری ندارد، گفت: دولت می بایست با تخصیص اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها و علل آن کار کارشناسی انجام دهد و نمایندگان مجلس نیز می توانند در این زمینه کمک کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه طرحی با عنوان گرد و غبار هنوز در کمیسیون های مربوطه در مجلس مطرح نشده است، اظهار داشت: ما احساس می کنیم که طرح مقابله با گرد و غبار نیاز به قانون گذاری ندارد و دولت می تواند با اختصاص بودجه برای مقابله با این پدیده اقدام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته رئیس سازمان محیط زیست گزارشی را مبنی بر عملکرد سازمان محیط زیست به صورت جامع در مجلس ارائه داد اما به اعتقاد بنده قرار نیست که هر طرحی به قانون تبدیل شود.

دولت اعتبارات مورد نیاز برای مبارزه با ریزگردها را تخصیص دهد

وی تصریح کرد: دولت می بایست با تخصیص اعتبارات لازم در مقابله با ریزگردها و علل آن کار کارشناسی انجام دهد و نمایندگان مجلس نیز می توانند در این راستا کمک کنند.

نایب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سازمان حفاظت از محیط زیست در شهرهایی که در آن ها پدیده ریزگرد وجود دارد، با استفاده از تکنولوژی های روز اقدامات خوبی انجام داده و لازم است  برای استفاده از تکنولوژی از بودجه کشوری نیز بخشی به عنوان  کمک به این سازمان در نظر گرفته شود.

لاهوتی ادامه داد: بخشی از این مشکل در داخل کشور است و بخشی نیز به کشورهای همسایه مربوط می شود که نیاز است رایزنی هایی با مسئولان مربوطه این کشورها انجام شود که البته این رایزنی ها هم انجام می شود.

محیط زیست تنها ۱۰۰میلیارد از بودجه هزار میلیاردی را هزینه کرد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته مبلغ هزار میلیارد تومان در بودجه برای ریزگردها و تالاب ها اختصاص یافت که سازمان محیط زیست در گزارشی که ارائه شد میزان ۱۰۰ میلیارد تومان از آن را استفاده کرد و مابقی آن را وزارت نیرو استفاده کرد، البته امیدواریم امسال نیز بودجه خوبی برای مقابله با این پدیده در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: امروزه در نقاط مختلف جهان برای مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار از تکنولوژی‌ های نوین استفاده می ‌شود که بهره گیری از این تکنولوژی ها نیز در کشور ما ضروری است.

طرح جامع مقابله باریزگردها توسط این سازمان و مشارکت دستگاه های مختلف از جمله وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هوا شناسی وسازمان جنگل ها و مراتع در دو برش داخلی وخارجی تهیه شده است که در نوبت بررسی قرار دارد.

بر این اساس، این طرح برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور است که طبق آن سالانه باید ۵۰۰ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی اجرا شود.

جنگل کاری، نهال کاری، بذرپاشی، پخش سیلاب، ایجاد بادشکن، مالچ پاشی، احیای تالاب ها، تأمین و نصب تجهیزات هواشناسی، پایش اجرای طرح جامع، پایش و تأمین امکانات بهداشتی و درمانی جهت کمک به گروه های سنی حساس و آسیب پذیر در شرایط هشدار از جمله محورهای طرح ملی مقابله با پدیده ریزگردها است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.