بود و نبود جوایز ادبی اهمیتی ندارد/ تاثیر جشنواره های ادبی بیشتر تخریب کننده است

جشنواره‌های ادبی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اهمیت و ضرورت خود را از دست داده‌اند.

یوسف انصاری منتقد و نویسنده ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران در خصوص کارکرد جشنواره‌های ادبی گفت: جشنواره‌های ادبی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اهمیت و ضرورت خود را از دست داده‌اند.
وی با اشاره به تاثیر این جشنواره‌ها در جذب نویسندگان جوان و خلاق در گذشته ادامه داد: در حال حاضر تاثیر جشنواره‌ها برای نویسندگان بیشتر تخریب کننده است نویسنده و ادبیات داستانی مخاطبش را از دست داده است و به جای آنکه به مخاطب بیندیشد و برای او بنویسد؛ برای جایزه‌های ادبی، داوران و دیگر نویسندگان می‌نویسد.
نویسنده مجموعه داستان “امروز؛ شنبه” با انتقاد از رویکرد فعلی جشنواره‌ها در اهدای جوایز ادبی بیان کرد: دیگر بود و نبود جوایز ادبی اهمیتی ندارد چون این جوایز چه خصوصی و چه دولتی هر کدام طیفی محدود از نویسندگان مورد نظر و انتخاب شده خود را پوشش می‌دهند.
انصاری ادامه داد: جشنواره‌های دولتی متونی را که قابل تایید دولت باشند بر می‌گیزنند و گاهی بعضی از کتاب‌ها و متون برگزیده حتی ارزش کاندید شدن را هم ندارند.
از طرفی جوایز خصوصی هم به صورت رفاقتی و براساس سیاست گذاری‌های شخصی و محفلی به افرادی که از قبل قابل حدس و پیش بینی هستند؛ تعلق می‌گیرد.
این منتقد ادبیات از روند انتخاب کتاب در جشنواره‌های ادبی با عنوان بازی یاد کرد و خاطرنشان ساخت: رویکرد فعلی این جشنواره همچون یک بازی است که نه تنها باعث دیده شدن کتاب و فروش بیشتر آن نمی‌شود بلکه بیشتر به ضرر ادبیات داستانی ماست./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.