بورس به سقف رسید؟

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:بورس تهران، روز قبل، با عبور از مرز ۷۴ هزار واحد و ثبت بازدهی ۲۵/۲ درصدی در یک روز، هفته ای طوفانی را آغاز کرد و به این ترتیب بازدهی این بازار به ۹۶ درصد رسید؛ رقمی که احتمالا به زودی بتواند به ۱۰۰ درصد برسد.

در این میان بررسی‌ها حکایت از آن دارد که سال قبل درست همین زمان، بازدهی بورس ۴۶ درصد و شاخص در مرز ۲۹ هزار واحد قرار داشت و این موضوع حکایت از ۱۰۸ درصد رشد «نرخ بازدهی» و ۱۵۵ درصد رشد شاخص در مقایسه با ۷ ماه اول سال قبل دارد. در این بین، اما بررسی «دنیای اقتصاد» از ۴ نسبت مهم بورسی حکایت از آن دارد که بورس تهران در حال فاصله گرفتن از روندهای تاریخی خود است. نسبت‌های «قیمت به درآمد»، «قیمت به ارزش دفتری»، «ارزش روز بازار به تولید ناخالص داخلی» و «ارزش روز بازار سرمایه به کل نقدینگی» نسبت‌هایی می باشند که روند آنها نشان می‌دهد اگرچه بازار در مسیر رشد ممتد و حتی بی‌رویه قرار گرفته؛ ولی این احتمال وجود دارد که به زودی بورس تهران به اوج رشد خود نزدیک شود سپس روند تثبیت را در پیش بگیرد.

صعود چشمگیر ۲۵/۲ درصدی شاخص در روز قبل در حالی منجر به کسب بازدهی ۹۶ درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷ برابری را به ثبت رساند؛ بازار سرمایه نه تنها در مدت مشابه سال قبل تنها ۱۳ درصد بازدهی در پی داشته و در پایان روز ۲۷ مهرماه سال ۹۱ در عدد ۲۹ هزار و ۵۰۲ واحد تثبیت شده است که بازدهی این بازار در مجموع سال قبل نیز ۴۶ درصد بوده که به این ترتیب بازدهی کنونی بازار بیش از دو برابر بازدهی کل بورس در سال ۹۱ خواهد بود. رشد شتابان شاخص بورس که با خبرها مثبت سیاسی و انتشار یافتن گزارش‌های ۶ماهه مناسب گروه پتروشیمی و در سایه اقبال سهامداران به گروه‌های پتروشیمی و پالایشی رقم خورد، کارشناسان بازار را به واکنش واداشته است.
کارشناسان معتقدند که دو نکته اصلی در رفتارهای هیجانی بازار مشهود است؛ از یک سو انتظار فعالان اقتصادی به بهبود شرایط مثبت سیاسی و اقتصادی سبب رشد شگفتی‌ساز اما عجیب بورس شده، در عین حال سرعت رشد کنونی بازار سرمایه و افزایش چشمگیر قیمت سهام سبب نگرانی فعالان شده است و این گروه معتقدند چنانچه رشد کنونی، دو ماه دیگر اتفاق می‌افتاد معقول‌تر بود و نگرانی کمتری در پی داشت و به این ترتیب بورس با طی روند صعودی حال حاضر انتظارات آینده را پیش خور می‌کند. از سوی دیگر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نقدینگی تازه منشا چندان مشخصی ندارد و این عامل دیگری است که به نگرانی‌ها دامن زده؛ در واقع مشخص نیست این نقدینگی از کجا آمده؟ چگونه وارد شده؟ یا اینکه هر آن امکان خروج آن از بورس وجود دارد! این در شرایطی است که فشار فروش در ساعت پایانی معاملات دیروز با عرضه صف‌های خرید در بسیاری از نمادها همراه شد تا بازار در شرایط متعادل به کار خود پایان دهد. به اعتقاد کارشناسان بازدهی ۹۶ درصدی از ابتدای امسال در حال حاضر P/E بازار را با افزایش مواجه کرده که احتمال اصلاح قیمت‌ها را در بعضی گروه‌های کم‌پتانسیل افزایش می‌دهد و همین امر سبب افزایش ریسک سهامداران تازه‌وارد خواهد شد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.