بورس کالا نشان‌دهنده عوامل گرانی است نه عامل گرانی/راهکار ۳گانه برای تعادل عرضه و تقاضا

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

صالح آبادی در غرفه ایسنا اعلام نمود:

بورس کالا نشان دهنده عوامل گرانی است نه عامل گرانی/شرکتهای که کمتر از تعهد عرضه می نمایند از بورس کالا اخراج می شوند

رئیس سازمان بورس و اوراق iبهادار تهران با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در واکنش iبه اظهارات وزیر صنعت و معدن گفت:بورس کالا مانند آینه عمل نموده و نشان دهنده عوامل گرانی است نه عامل گرانی.

دکتر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق iبهادار تهران با حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات از غرفه ایسنا بازدید نمود و در مورد اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت که بورس کالا را عامل گرانی کالاهای پایه دانست، گفت: در هفته قبل جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و جلساتی نیز در هفته‌ی آینده برگزار می‌شود.

وی افزود: iبه اعتقاد من با یک همکاری که باید بین دستگاه ها اتفاق بیافتد باید مشکلی که وجود دارد حل و فصل شود، زیرا آنچه که در بورس کالا و بورس اوراق iبهادار اتفاق می افتد تقابل عرضه و تقاضا است.

رییس سازمان بورس و اوراق iبهادار توضیح داد: iبه این ترتیب در بورس کالا برای این‌که iبه سمت تعادل حرکت کنیم یک بخش عرضه و یک بخش تقاضا را داریم که در بخش تقاضا پایگاه اینترنتی iبهین‌یاب وجود دارد و خریدارانی که پروانه دارند از طریق این پایگاه اینترنتی iبه بورس معرفی شده و بورس کالا براساس آن اجازه معامله صادر می‌کند.

صالح‌آبادی ادامه داد: ولی بعضی اشخاص می باشند که پروانه دارند و لزوما iبه اندازه توان خود تولید نمی‌کنند و یا کمتر از پروانه تولید می‌کنند که در این خصوص پالایش‌های مطلوبی انجام شده است، ولی هنوز iبه پالایش نیاز است تا یکسری از پروانه‌هایی را که فعال می باشند ولی تولید نمی‌کنند، حذف شوند که این امر تقاضا را واقع‌تر می‌کند.

۳ راه کار برای تعادل بخشی iبه عرضه و تقاضا

دبیر شورای عالی بورس در ادامه اظهار نمود: از طرف دیگر و در سمت عرضه سه نکته وجود دارد اول این‌که در کالاهایی که کمبود داریم نباید اجازه‌ی صادرات داده شود و این کالاها در بورس عرضه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این شرکت‌هایی که تعهد عرضه دارند ولی کمتر از تعهد خود عرضه می‌کنند بورس آمادگی خود را اعلام نموده است که آنها را از بورس کالا خارج کند، ولی سازمان حمایت نیز باید آنها را قیمت‌گذاری کند.

صالح‌آبادی با بیان این‌که iبه نفع شرکت‌هاست که تعهد عرضه خود را iبه‌طور کامل انجام دهند، اضافه نمود: در راهکار سوم باید در جایی که کمبود داریم معامله انجام شده و در بورس عرضه شود.لذا با این اقدامات می‌توانیم تعادل را در عرضه و تقاضا ایجاد کنیم.

صالح‌آبادی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت ارز بوده و طبیعی است،تاکید نمود:بورس کالا عامل گرانی نمی باش و نشان دهنده عامل گرانی است بدین معنا که بورس کالا عدم تعادلی که در جای دیگری وجود داشته باشد را نشان می‌دهد و مانند آینه عمل می‌کند.

وی اضافه نمود:لذا نمی‌توان گفت که این بورس عامل گرانی است زیرا نه عرضه‌کننده است و نه تقاضا‌کننده این درحالی است که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

وی تاکید نمود: iبه این ترتیب می‌توانیم عرضه و تقاضا را iبه سمت تعادلی سوق داده و تقاضای کاذب را کم کنیم و عرضه را بسیار کنیم که با این راهکارها عرضه و تقاضا متعادل می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.