بوزون هیگز بالاخره پیدا شد؟/ فوری

کنفرانس خبری غافلگیرکننده در سرن

پیش از این اعلام شده بود که دانشمندان دو آزمایش مهم برخورددهنده بزرگ هادرون یعنی اطلس و سی.ام.اس، گزارشی از آخرین نتایج جستجوی ذره بوزون هیگز را در کنفرانس فیزیک انرژی بالا در استرالیا که در ماه جولای / تیر برگزار خواهد شد، ارایه می‌دهند؛ اما این کنفرانس غیرمترقبه و پخش تلویزیونی گسترده احتمالا بدان معنی است که شواهد جدی درمورد بوزون هیگز و ویژگی‌های آن یافت شده است.

بوزون هیگز، آخرین ذره کشف‌نشده از مدل استاندارد ذرات بنیادی است که واسط تبدیل انرژی به جرم است. سالهاست که دانشمندان در شتاب‌دهنده‌های بزرگ، ذرات زیراتمی را با انرژی زیاد به هم می‌کوبند تا بتوانند نشانی از آن پیدا کنند.در آذرماه گذشته، پژوهشگران سرن در کنفرانسی خبری اعلام کردند که به نشانه‌هایی از این ذره در حوالی انرژی ۱۲۶ گیگاالکترون‌ولت دست پیدا کرده‌اند؛ اما این نتایج قطعیت آماری لازم را ندارند.

قرار است این کنفرانس خبری در پژوهشگاه دانش‎‌های بنیادی (مرکز سابق فیزیک نظری و ریاضیات، آی.پی.ام) که در آزمایش سی.ام.اس ال.اچ.سی مشارکت دارد، به طور زنده پخش شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوزون هیگز و سیر خبری آزمایش‌های اخیر، به خبرهای مرتبط در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.

خبرهای تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید

۵۳۵۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.