بیش از ۶۰ درصد افراد به عفونت «هلیکو باکترپایلوری» مبتلا هستند

89-29.jpg

به گفته یک فوق تخصص گوارش، بیش از ۶۰ درصد افراد در کشور بدون اینکه از وجود عفونت هلیکوباکتری در بدن خود آگاه باشند به آن مبتلا هستند.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه لزومی هم ندارد که همه افرادی که به این عفونت‌ مبتلا هستند، درمان شوند، افزود: این عفونت که معده را درگیر می‌کند، ممکن است ماه‌ها و سال‌ها بدون هیچ نشانه‌ای در بدن وجود داشته باشد.

وی افزود: این عفونت به صورت حاد نیست بلکه مزمن بوده و بسیار سریع و ساده انتقال پیدا می‌کند و برخلاف سایر عفونت‌های بدن با تب همراه نیست.

اسحاق حسینی ادامه داد: دست، آب و غذای آلوده، مهم‌ترین راه‌هایی هستند که این باکتری را انتقال می‌دهند. این عفونت، از راه تنفس و از طریق مادر و جفت به فرزند نیز انتقال پیدا می‌کند.

این فوق تخصص گوارش افزود: اگر بیماری علائمی همچون لاغری و کاهش شدید اشتها داشته و دچار زخم و ورم معده یا زخم اثنی‌عشر باشد حتما باید آن را درمان کند تا از گسترش آن جلوگیری شود زیرا باقی ماندن این میکروب در بدن در سه درصد موارد به سرطان معده منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین علامت رشد این میکروب، درد در ناحیه شکم است، افزود: درمان این بیماری با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد که با طی این دوران حدود ۹۵ درصد کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، درمان شده و تنها ممکن است حدود پنج درصد افراد به دلیل مقاومت دارویی و میکروبی به درمان‌ها پاسخ ندهند.

اسحاق حسینی تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی مهم‌ترین وسیله برای پیشگیری و درمان این بیماری است.

این فوق تخصص گوارش افزود: از آنجا که راه انتقال این بیماری بسیار ساده است ممکن است حتی در بعضی از کسانی که بهداشت را کاملا رعایت می‌کنند نیز این بیماری مشاهده شود.

اسحاق حسینی با اشاره به اینکه این میکروب در همه کشورها وجود دارد، افزود: در کشورهای توسعه یافته میزان آن روز به روز کم‌تر می‌شود اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران این میکروب در همه جا وجود داشته و متاسفانه آمار آن بالا است.

وی در پایان اظهار کرد: تنها افرادی باید این عفونت‌ را درمان کنند که علائم آن را در خود مشاهده کرده باشند، همچنین این افراد باید از تعداد زیاد آزمایش‌ها پرهیز کنند و به جای آن به درمان قطعی بیماری بپردازند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.