بیوسنتز نانو ذرات طلا توسط باکتری‌ها

فروردین ۱۴۰۳

بهره‌گیری از باکتری‌ها به منظور بیوسنتز نانو ذرات طلا روشی ساده و کم هزینه است که مورد بررسی محققان کشورمان قرار گرفته است.

عباس سعیدی دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: استفاده از نانو ذرات در کاربردهای زیست‌محیطی و زیست‌ پزشکی سبب توسعه آن در دهه اخیر شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: نانو ذرات طلا کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های پزشکی مانند تشخیص و درمان سرطان، درمان ایدز و تحویل دارو، استفاده در بیوسنسورها، تشخیص DNA و پروتئین، خلاف میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از آب‌های آلوده و تصفیه هوا دارند.

سعیدی گفت: در مطالعه انجام شده که با همکاری انجام شد، تعداد از باکتری‌های ساپروفیت خاکزی را از لحاظ تولید نانو ذرات طلا مورد غربالگری قرار دادیم و نانو ذرات حاصله مورد مطالعات فیزیکو شیمیایی قرار گرفتند.

وی اذعان داشت: در این تحقیق باکتری‌ها اکتینومیست جداسازی شده از خاک به عنوان عامل احیا کننده یون‌های طلا به کار گرفته شدند و دلیل این انتخاب بر پایه ویژگی خاصی تحمل غلظت سعی فلزات توسط این باکتری‌ها بود.

سعیدی درخصوص مزیت این روش زیستی گفت: با استفاده از این روش نه فقط اندازه ذرات، بلکه شکل آنها نیز قابل کنترل است و رفع آلودگی و هزینه پایین نیز از دیگر مزایا برشمرده می‌شود.

سعیدی در پایان گفت: از اهداف آتی این تحقیق این است که با ایجاد باکتری‌های تراریخت با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک، تولید صنعتی نانو ذرات زیستی فراهم شود و به مرور زمان روش بیوسنتز جایگزین روش‌های سنتز شیمیایی و فیزیکی گردد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.