بیست و یکمین جایزه کتاب فصل ۳۷۰۱ اثر را داوری کرد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید حمیدزاده دبیر علمی بیست و یکمین جایزه کتاب فصل در مراسم اهدای جوایز این دوره از کتاب فصل گفت: در این دوره از کتاب فصل ۳ هزار و ۷۰۱ عنوان کتاب که چاپ نخست آنها در فصل بهار امسال منتشر شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت که این آمار منهای کتاب‌های درسی و کمک درسی و افست است.

وی ادامه داد: این کتاب‌ها در ۱۱ گروه مورد داوری قرار گرفت که ۱۹۳ عنوان به مرحله دوم داوری رسید و در مرحله بعد هم ۴۰ اثر انتخاب شد. در پایان داوران ۲۰ اثر را انتخاب کردند که ۶ کتاب برگزیده و ۱۴ متاب شایسته تقدیر داریم.

حمیدزاده با نام بردن از افرادی چون کمره‌ای، آینه‌وند، قهرمانی، حکیمی، نصری، وفایی، اکبری و … به عنوان داوران این دوره کتاب فصل، بیان کرد: نحوه انتخاب اینگونه است که اگر اثری از ۱۰۰ امتیاز میانگین امتیازهایش بالای ۹۰ باشد به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود و اگر در گروهی اثر برگزیده نداشته باشیم اگر اثری بین ۸۰ تا ۹۰ امتیاز بگیرد به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی می‌شود.

دبیر علمی بیست و یکمین جایزه کتاب فصل افزود: نحوه مقایسه ما اینگونه است که هر دوره از کتاب فصل را با فصل گذشته مقایسه می‌کنیم و یک شیوه دیگر قیاس هم این است که هر دوره کتاب فصل را با دوره مشابه آن در سال گذشته مقایسه می‌کنیم که بر این اساس جایزه کتاب فصل در بهار سال ۹۰ ۳۵۵۹ اثر را مورد داوری قرار داد که این رقم امسال به ۳۷۰۱ رسید.

وی با ارائه آماری از عناوین کتاب‌های چاپ شده در سال‌های اخیر گفت: از سال ۸۴ تاکنون که دولت نهم روی کار آمده است آمار چاپ کتاب‌های از این قرار بوده؛ ۵۳۸۰۰، ۵۳۷۰۰، ۵۶۰۰، ۵۷۰۰، ۶۰۰۰، ۶۴۰۰ و ۶۸۰۰ عنوان کتاب که روندی رو به رشد داشته است.

به گفته وی، اگر هم شمارگان کتاب‌ها کاهش یافته اشکالی ندارد چراکه وقتی تنوع عناوین بالا می‌رود طبیعی است که شمارگان پایین بیاید.

حمیدزاده در پایان گفت: در مقایسه این دوره از کتاب فصل با فصل قبلی که زمستان ۹۰ بوده است تعداد آثار کاهش داشته است. در زمستان ۹۰ ۶۰۰۱ اثر مورد داوری قرار گرفت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.