بیش از ۹۰ درصد دامداری‌های کشور سنتی است

بیش از 90 درصد دامداری‌های کشور سنتی است

بیش از ۹۰ درصد دامداری‌های کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شوند و متصدیان آن باید برای تبدیل آن به صنعتی و نیمه‌صنعتی چاره‌اندیشی کنند.

به گزارش ایانا از مشهد، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست شورای اداری خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: دولت برای تغییر این دامداری‌ها به صنعتی و نیمه‌صنعتی تسهیلات وی‍‍ژه‌ای اعطاء می‌کند.

دکتر سیدمحسن دستور افزود: تاکنون بیش از ۱۱۱ هزار واحد اپیدمیولوژی به‌عنوان کانون‌های مبارزه با بیماری‌های دامی و طیور در کشور شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۸۵ هزار واحد مربوط به حوزه دامی است که با راه‌اندازی سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی در کشور باید مبارزه و مراقبت در آنها انجام شود.

دستور ادامه داد: در بخش طیور نیز ۲۶ هزار واحد همه‌گیرشناسی تاکنون شناسایی شده که باید در آن مکان‌ها، خدمات دامپزشکی مورد نیاز را دریافت کنند.

وی با اشاره به گستردگی فعالیت این سازمان تصریح کرد: فقط در بحث مراقبت از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که هم جنبه مشترک با انسان دارد و هم شیوع آن خسارت هنگفتی برای بخش ایجاد می‌کند، امسال باید ۳۶ هزار مورد نمونه‌برداری از طیور روستایی و سنتی کشور انجام شود.

این مقام مسئول یادآور شد: بخش زیادی از این مرغداری در کشور سنتی است و بیش از ۵۰ میلیون قطعه طیور در این بخش وجود دارد.

دستور تأکید کرد: همچنین ۱۷ هزار مورد از واحدهای طیور صنعتی کشور هم باید مورد پایش قرار گیرند که در این پایش می‌توانیم شرایط بهتری را در صنعت مرغداری فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: همین رشد تولید طی این سال‌ها موجب شد تا مصرف سرانه گوشت مرغ از ابتدای انقلاب که ۵٫۵ کیلوگرم بوده اکنون به ۲۳ کیلوگرم معادل چهاربرابر برسد.

دستور ارائه و تولید محصولات سالم دامی و طیور را از دیگر برنامه‌های این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: بدین منظور اقداماتی را در اجرای طرح کنترل کامل در زمینه سلامت شیر آغاز شده است./

 

خبرنگار: حجت رحیم‌زاده

L-910702-01

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.