بیماران تالاسمی از طبخ غذا در ظروف آهنی خودداری کنند

بررسی ها نشان می دهند که بیماران مبتلا به تالاسمی، از طبخ غذا در ظروف آهنی خودداری کنند.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مسئول واحد بیماری های خاص مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی اخوان کاشان با اشاره به اینکه تالاسمی نوعی بیماری ژنتیکی است، افزود: بیماران مبتلا به تالاسمی به علت دریافت خون های مکرر، کمبود هموگلوبین با درجاتی از هیپوکسی(کمبود اکسیژن) و جذب آهن بیشتر از مواد غذایی برای تولید سلول های خونی، نه تنها دچار کمبود آهن نیستند بلکه در معرض مسمومیت نیز قرار دارند.
 
دکتر جواد الماسی تصریح کرد: استفاده از ظروف آهنی برای پخت غذا، احتمال ورود مقداری از آهن را به مواد مصرفی افزایش می دهد.
 
وی تاکید کرد: همچنین، با توجه به اینکه بیماران تالاسمی بایستی جذب آهن به بدنشان را کاهش دهند، نگهداری مواد غذایی به صورت مستقیم در ظروف آهنی نیز توصیه نمی شود.
 
مسئول واحد بیماری های خاص مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی اخوان کاشان اظهار داشت: کاهش مصرف موادی که جذب آهن را افزایش می دهد نیز راهکار دیگری برای برطرف کردن این مشکل است.
 
دکتر الماسی خاطرنشان کرد: مصرف برخی از مواد مانند غلات، لبنیات، چای و قهوه همراه با وعده های غذایی به منظور تنظیم و کاهش جذب آهن خون، به بیماران مبتلا به تالاسمی توصیه می شود.
 
وی یادآور شد: بیماران مبتلا به تالاسمی نبایستی از مواد غذایی غنی شده با آهن مانند برخی از بیسکویت ها، ماکارونی ها و شکلات ها استفاده کنند./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.