بیماری های قلبی و عروقی در صدر علت فوت قرار گرفته است

وزیر بهداشت از تدوین اساس نامه بیمه سلامت ایرانیان و ابلاغ آن به دولت خبر داد.

به گزارش بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت امروز ۱۵ تیر در هفتاد و یکمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در آمفی تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود به سند تحول نظام سلامت اشاره و افزود: از اهداف این سند تحکیم مبانی اخلاقی فرهنگی و اجتماعی، انسان سالم و سلامت همه جانبه یک پارچگی سیاست گذاری ها مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی وارتقا سلامت است.

در خرداد ۹۱ اجرای آن به صورت پایلود در سمنان آغاز شده امیدواریم تا پایان سال آن را در کشور اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در  حال حاضر ۴۵ درصد علت مرگ بیماری های قلبی و عروقی می باشند و بعد از آن سرطان در جایگاه دوم قرار گرفته است.

وی در خصوص کاهش آمار مرگ میر مادران باردار اظهار داشت: میزان مرگ و میر مادران باردار از ۲۴ هزار در هر ۲۴درصد در هر ۱۰۰ هزار به بیست ویک در هر ۱۰۰ هزار رسیده است که این نشان دهنده ارتقا چشمگیر ما در شاخص های بهداشتی بوده است.

وی به تکمیل خانه های بهداشت اشاره و عنوان کرد: قصد داریم جشن تکمیل خانه های بهداشت را در هفته دولت امسال برگزار کنیم.تمام دانشگاه ها تلاش خود را برای راه اندازی و تجهیز خانه های بهداشت تحت پوشش خود انجام می دهند که تا به حال ۲۰۰۰ خانه بهداشت ظرف دو تا سه سال گذشته تجهیز، ساخت و یا ساخت و تجهیز شده اند.

*ایران در زمینه ریشه کنی فلج اطفال بسیار موفق بوده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پوشش خوب مصرف نمک ید دار در  کشور اشاره و اظهار داشت: شیوع گواتر در سال ۸۰ حدود ۸ درصد بوده است که در سال ۸۸ تا ۷/۴ رسیده است همچنین با غنی سازی آردها با اسید فولیک و آهن میزان شیوع NTD سی درصد کاهش پیدا کرده است و همین امر باعث کاهش سی درصدی کمبود آهن در زنان ایرانی شده است.

وی به بحث سل اشاره و گفت: در سال ۹۰ سه مرکز درمانی سل در شیراز، مشهد و تبریز و سه آزمایشگاه  تشخیص سل در شیراز، مشهد و زاهدان راه اندازی شد.

دستجردی در خصوص فلج اطفال گفت: کشور ایران در زمینه ریشه کنی فلج اطفال بسیار موفق بوده است ولی با شیوع فلج اطفال در کشورهای همسایه ایران مثل پاکستان وافغانستان میزان سرایت آن درایران نیز وجود دارد که با این اوصاف هنوز واکسیناسیون فلج اطفال درکودکان زیر۶ سال در کشور بخصوص شهرهای جنوبی انجام می شود.

وی ادامه داد: ایران در بحث مبارزه با سرخک بسیار موفق بوده است به طوری که پارسال تنها ۱۷ مورد سرخک در کشور گزارش شده است.

درخصوص مالاریا باید گفت که تعداد میزان مبتلایان بسیار کاهش یافته بطوری که در سال ۹۰ هزارو دویست چهل مورد ابتلا در سه شهر هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان داشته ایم.

*شصت درصد بیمارستان های کل کشور مجهز به دستگاه امحای زباله هستند
 دستجردی به بحث دستگاه های امحای زباله اشاره و عنوان کرد: کل بیمارستان های تهران و تمام بیمارستان های تحت پوشش ۲۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور مجهز به دستگاه امحای زباله شده اند.

ولی باید توجه داشت که این امر هنوز به طور صد در صد در کل کشور اجرا نشده است و حدود ۶۰ درصد بیمارستان های کشور مجهز به این دستگاه هستند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.