بیمه بیکاری برای کارگران مشاغل فصلی

1165[1].jpg

بینا- رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور برقراری بیمه بیکاری برای کارگران فصلی و پیش‌بینی راهکارهایی به جهت بهره‌مندی آنها از درآمد حداقلی را خواستار شد.
به گزارش بینا، اولیا علی بیگی به ایسنا، اظهار کرد: در قانون کار ماهیت برخی مشاغل و قراردادهای کار، مستمر و دائمی و برخی دیگر فصلی و موقت تعریف شده است، در برخی از بنگاهها و کارگاههایی که در شش ماهه نخست سال فصل تولیدشان هست مثل کارخانجات قند و چغندر، کارگران بر سرکار هستند و اشتغال به کار دارند ولی با شروع فصل سرما به دلیل توقف تولید کارخانه، کارگران هم بیکار می شوند.
وی با بیان اینکه کارگران فصلی عمدتا در بخشهای کشاورزی و ساختمانی مشغول به کارند، گفت: این دسته کارگران معمولا در شش ماهه نخست سال که فصل تولید یا برداشت محصول است کار می کنند و با پایان کار پروژه و برداشت محصول از زمین دیگر نیازی به ادامه آن نمی بینند، چون ماهیت کار ایجاب می کند که دست از کار بکشند.
علی‌بیگی با بیان اینکه باید سمت و سوی اتخاذ راهکارهای حمایت از کارگران فصلی برویم، افزود: این راهکار باید به گونه‌ای باشد که کارگرانی که در نیمه دوم سال بیکار می شوند از قدرت معیشت و درآمد حداقلی برخوردار شوند.
رییس کانون شوراهای اسلامی کار کشور از پوششهای بیمه نظیر بیمه بیکاری به عنوان یکی از راهکارهای حمایت از کارگران فصلی نام برد و افزود: در کشورهای پیشرفته زمانی که کارگران بیکار می شوند یا شغل خود را از دست می دهند، تحت پوششهای حداقلی قرار می گیرند و به این طریق نیازهای روزمره زندگی خود را تامین می کنند؛ بر همین اساس در کشور ما هم باید این قاعده اجرا شود منتها قانونگذار باید اعتبار آن را از قبل پیش‌بینی کند تا زمانی که بحث حمایت مطرح می شود منبع تامین این هزینه‌ها مشخص شود.
به گفته وی در صورتی که کارگران مشاغل فصلی با اتمام پروژه یا برداشت محصول شغل خود را از دست بدهند با بهره‌مندی از حداقل مزایای قانون بیمه می توانند معیشت خود و خانواده‌هایشان را تا مدتی تامین کنند.

RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. قدیر طاهری:

    سلام.در برج۸سال ۹۲تعداد۳۰۰نفر ازنیروهای سد کوهرنگ۳ شرکت سابیر به دلایل متعدد از جمله کسری بودجه ورسیدن فصل سرما از کار بیکار شدیم به طوریکه هنوز نیمی از طلبمان پرداخت نشده است و برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار کوهرنگ مراجعه کردیم اما گفتند به شما تعلق نمی گیرد.الان حدود۵ ماه بیکار وسرگردان شده ایم.لطفا رسیدگی کنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.