بی‌اعتنایی بازار خودرو به جهت‌دهی وزیر صنعت

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 بی‌اعتنایی بازار خودرو به جهت‌دهی وزیر صنعت

بی‌اعتنایی بازار خودرو به جهت‌دهی وزیر صنعت

ممتازنیوز: رکود در بازار خودرو در حدی است که حتی صحبت‌های وزیر صنعت درباره اینکه «قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت» نیز تأثیری بر بازار نگذاشت.

به گزارش ممتازنیوز، در حال حاضر بازار خودرو با رکود و کاهش قدرت خرید مردم روبرو است و در واقع خودرو، دیگر یک کالای سرمایه‌ای به حساب نمی‌‌آید. به همین دلیل سرمایه‌های موجود در بازار خودرو از این بازار خارج شده و مصرف کننده، تنها خریدار واقعی در این بازار است.
یک فعال بازار خودرو در این مورد معتقد است: در شرایط فعلی، با توجه به گرانی خودرو و پایین بودن قدرت خرید مردم، مصرف‌کنندگان نیز تمایل چندانی به خرید ندارند و همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.
به گفته وی، هر ساله با فرارسیدن فصول سرد سال، خرید و فروش در بازار خودرو کاهش می‌یابد و در عین حال، با توجه به بالا بودن قیمت خودرو، تمایل کمی بین مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو وجود دارد.
یک فروشنده خودرو در بازار نیز در مورد تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای لوکس می‌گوید: تولید شرکت‌های خودروساز در حد پایینی است، با این حال، باز هم به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان هستند که اگر این اتفاق بیفتد با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم، بعید است که در بازار خودرو شاهد رونق خرید و فروش باشیم.
در مورد خودروهای وارداتی نیز باید به اشباع بازار از این نوع خودروها اشاره کرد و در این شرایط اگر قیمت برخی خودروهای لوکس داخلی افزایش یابد، مصرف کننده تمایلی به خرید آن نخواهد داشت و بیشتر به سمت خرید خودروهای خارجی می‌رود.
این مسئله باعث شده تا تولید خودروهای لوکس در داخل متوقف و یا به صورت قطره چکانی انجام شود.
طی روزهای اخیر بازار خودرو تغییر خاصی را شاهد نبود و قیمت‌ها تقریباً ثابت مانده است، اما در برخی خودروها مانند پژو ۴۰۵ بنزینی و نوع دوگانه‌سوز آن شاهد کاهش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت هستیم، به طوری که این خودروها در بازار به ترتیب ۲۶.۵ و ۲۸ میلیون تومان معامله می‌شوند.
قیمت تیانای High نیز در بازار با کاهش ۲ میلیون تومانی به ۱۴۱ میلیون تومان رسیده است.
در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افت یک میلیون تومانی قیمت کمری ۲۰۲۴ اشاره کرد که در حال حاضر ۱۳۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
قیمت اسپورتیچ نیز با افت یک میلیون تومانی به ۱۵۱ میلیون تومان رسیده و در مورد سوناتا نیز می‌توان به افت قیمت ۳ میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت ۱۳۶ میلیون تومان اشاره کرد.
قیمت سانتافه ۲۰۲۴ نیز که اخیراً وارد بازار شده با افت ۵۲ میلیون تومانی به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است.
این خودرو در ابتدا به دلیل جدید بودن اتاقش با قیمت ۲۴۲ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد و به قول معروف یک خودروی نوبر محسوب می‌شد.
به گزارش فارس، بی‌توجهی بازار و مشتریان به بحث‌های مطرح شده از سوی برخی مسئولان در شرایطی وجود دارد که محمد‌رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت دیروز در مورد سیاست وزارت صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودروها، گفت: قیمت تولید خودرو در حال حاضر بر مبنای ارز آزاد محاسبه می‌شود و با توجه به این مسئله قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.
وی اظهار داشت: قیمت خودرو قبلاً بر مبنای ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شد، ولی با توجه به اینکه در حال حاضر خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند، امکان کاهش قیمت وجود ندارد.
وی تصریح کرد: قیمت خودرو بر مبنای ضوابط سال ۹۰ و ارز مبادله‌ای محاسبه‌ می‌شد و با توجه به اینکه در حال حاضر ارز مبادله‌ای به خودروسازان اختصاص نمی‌یابد اخیرا تولید خودرو بر مبنای ارز بازار صورت می‌گیرد.
وزیر صنعت ادامه داد: ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد که قیمت‌های جاری خودرو کف قیمت است و حتی ممکن است در برخی موارد تغییرات مختصری نیز داشته باشیم.
وی افزود: از خودروسازان خواسته‌ایم تا کمتر سود ببرند و امسال همین قیمت‌های فعلی خودرو را دنبال کنند، هر چند ممکن است در برخی موارد تغییری نیز داشته باشیم.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.