بی تحرکی موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود

زندگی بی تحرک، موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛  دکترمهرداد محمد حسینی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا ضمن بیان این مطلب گفت: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی مشخص می شود که البته با افزایش سن می تواند امری طبیعی تلقی شود اما اگر این توده آنقدر کم شود که احتمال بروز شکستگی را افزایش دهد دیگر بیماری محسوب می شود.

دکترمهرداد محمد حسینی با بیان این که در این مرحله استخوان آن قدر ضعیف شده که حتی با یک فشار جزئی مثل عطسه یا سرفه احتمال شکستگی بویژه در مهره ها، سراستخوان ران و مچ دست وجود دارد، اظهارداشت: شکستگی های ناشی از این بیماری خاموش، می تواند بسیار دردآور باشد به نحوی که درنهایت در افراد سالمند می تواند منجر به مرگ شود و البته هزینه درمان آنها نیز گزاف باشد.

وی بیان کرد: بیماری پوکی استخوان بیشتر در خانمها شایع است چون عواملی نظیر کاهش سطح هورمونهای جنسی در ایجاد آن نقش دارند.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی فسا اضافه کرد:  خانمی که یائسه می شود و یا تخمدانها یش برداشته می شوند زودتر به این بیماری مبتلا می شود.

وی با اشاره به این که بیشترین درصد ایجاد این بیماری ژنیتیکی است، گفت: اگر افراد درجه یک خانواده مبتلا باشند شخص بیشتر در معرض ابتلا می باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه زندگی بی تحرک نیز موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود، گفت: مصرف سیگار والکل وداروهای کورتن دار نیز نقش منفی درکاهش تراکم استخوان دارند. در صورتی که زود متوجه این بیماری شویم می توان از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد و به این وسیله با کاهش احتمال خطرشکستگی دراستخوانها، می توان طول دوره زندگی سالم را افزایش داد.

 این پزشک رادیولوژیست گفت: تشخیص پوکی استخوان و تعیین احتمال شکستگی آن از طریق دستگاههای سنجش تراکم استخوان امکان پذیر است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.