تأثیر مصرف جعفری در پیشگیری از سرطان ریه

کارشناس تغذیه عنوان کرد

لیلی شورورزی گفت: روغن‌های فرار موجود در جعفری مخصوصا میریستیسین، از شکل‌گیری و تشکیل تومورها(مخصوصا تومورهای ریه) جلوگیری می‌کنند.

لیلی شورورزی کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: از دیگر فعالیت این روغن ها این است که به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن های موجود در دود سیگار و دود ناشی از ذغال چوب کمک می کند.

وی گفت: طعم و مزه لذیذ و پُر از طراوت جعفری باعث شده است که این سبزی به عنوان یکی از سبزی‌های محبوب مردم شمرده شود. اما با این‌که این سبزی، بسیار مغذی است و برای سلامتی بسیار مفید است، خیلی از مردم آن گونه که باید درباره خواص آن آگاه نیستند و از آن بیشتر برای تزئین غذاهای مختلف استفاده می کنند.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور اضافه کرد: جعفری یک منبع بسیار خوب ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین K می باشد و منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است.

او افزود: جعفری شامل دو جزء خیلی مهم در ترکیب خود است که موجب شده این سبزی نقشی بی‌همتا در سلامت انسان داشته باشد: روغن های فرار و فلاوونوئیدها.

فلاوونوئیدهای موجود در جعفری مخصوصا لوتئولین از تخریب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن جلوگیری می‌کنند. از این رو در مطالعات انسانی از عصاره غلیظ جعفری به عنوان یک ماده غذایی که ظرفیت آنتی اکسیدان بدن را بالا می‌برد، استفاده می‌شود.

خاطرنشان می‌شود: استفاده از مواد غذایی غنی از اسید فولیک مانند جعفری هم برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت، و هم برای افرادی که می‌خواهند از این بیماری‌ها پیشگیری کنند، بسیار خوب است. غذاهای غنی از ویتامین C مانند جعفری و نه مکمل آن، موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلی آرتریت(نوعی از آرتریت که در آن، دو یا بیش از دو مفصل درگیر می شوند) می‌شوند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.