تأثیر نا آرامی های عربستان بر قیمت نفت

ماشه ای به عصبانیت چکانده شد و بر اساس آن، کارشناسان مسائل سیاسی عربستان پیش بینی کردند که طی چند روز آینده درگیری های گسترده ای در شرق این کشور، میان شیعیان و نیروهای حکومتی آل سعود رخ دهد و بازار نفت را متأثر سازد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، همان گونه که انتظار می رود، موج جنبش های آزادی خواهانه خاورمیانه بالاخره در حال نزدیک شدن به عربستان سعودی است. در این میان، به طور خاص تحولات ۲۴ ساعت گذشته در مسیری است که در صورت گسترش، به هیچ وجه مطلوب آل سعود نخواهد بود.

رسانه های عرب زبان از عربستان سعودی خبر داده اند که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، حجه الإسلام و المسلمین شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان سعودی زخمی شده است.

گفته می شود پس از این تیراندازی و زخمی شدن شیخ النمر نیروهای امنیتی سعودی او را بازداشت کردند. نزدیکان شیخ نمر می گویند وی پس از بازداشت، در یکی از بیمارستان ها زیر نظر نیروهای امنیتی بستری شده تا درمان شود.

در همین حال، پیش بینی می شود که این اقدام نیروهای امنیتی سعودی واکنش شدید شیعیان عربستان و به ویژه هواداران شیخ «نمر باقر النمر» را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، کارشناسان مسائل سیاسی عربستان پیش بینی کردند که طی چند روز آینده درگیری های گسترده ای در شرق عربستان میان شیعیان و نیروهای حکومتی آل سعود رخ دهد.

در همین راستا، «هنری کیسینجر»، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا نیز چندی پیش طی اظهاراتی پیش بینی کرده بود که انقلاب بحرین در آینده بسیار نزدیک به شرق عربستان سعودی کشیده شود.

وی در این رابطه، ضمن بیان اینکه تحولات آزادی خواهانه در بحرین در راستای منافع ملی آمریکا نیست، گفته بود این تحولات می تواند به عربستان سعودی سرایت کرده و موجب فروپاشی حکومت سعودی شود.

علاوه بر این کاخ پادشاهی عربستان ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای رسمی خبر مرگ شاهزاده «محمد بن سعود بن عبدالعزیز» برادرزاده ملک عبدالله، پادشاه سعودی را اعلام کرد. وی پیش از این وزیر دفاع و نیز حاکم مناطق جنوب شرق عربستان سعودی بوده است.

به جز پیامدهای سیاسی، کارشناسان مسائل اقتصادی جهان عرب پیش بینی کرده اند که سیر تحولات عربستان به گونه ای پیش می رود که احتمالاً بر اثر زخمی شدن و بازداشت رهبر شیعیان سعودی و بی ثبات شدن اوضاع شرق عربستان که مناطق نفت خیز کشور سعودی به شمار می رود، قیمت جهانی نفت طی روزهای آینده شاهد افزایش بی سابقه باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.