تأسیس بورس مسکن تا پایان سال ۹۱

به گزارش نوساز، علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری درباره کلیات تشکیل بازار اموال غیرمنقول در بورس کالا که به‌تازگی به تصویب شورای بورس رسیده است گفت:کلیات تشکیل بورس مسکن برای انجام معاملات اموال غیرمنقول به بورس کالا ابلاغ شده و پس از ارائه دستورالعمل معاملات این بورس از سوی بورس کالا زمینه آغاز فعالیت بورس مسکن تا پایان سال فراهم می‌شود.

وی درباره مکانیسم انجام معاملات بورس مسکن گفت: بورس مسکن بیشتر به انجام مزایده‌های املاک سازمان‌ها، نهاد‌ها، بخش‌های دولتی و کلا ارگان‌هایی که املاک مازاد دارند اختصاص دارد.وی افزود: به‌طور مثال ممکن است یک بانک املاک مازادی در اختیار داشته باشد و بخواهد این املاک را در قالب مزایده به فروش برساند. براساس روش سنتی کنونی مراحل زیادی برای برگزاری یک مزایده صرف می‌شود درحالی‌که انجام این مزایده و فروش املاک به راحتی از طریق بورس مسکن تحت یک ساختار شفاف و مدرن امکان‌پذیر است.

صالح‌‌آبادی ادامه داد: برای این منظور یک تابلوی فرعی در بورس کالا درنظر گرفته خواهد شد که مزایده املاک سازمان‌ها از طریق آن انجام شود و شرکت‌ها و سازمان‌ها دیگر نیازی به طی مراحل طولانی برگزاری یک مزایده یا حتی مناقصه را نخواهند داشت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: در روش سنتی ابتدا باید این املاک آگهی شود سپس متقاضیان در خواست خود را ارائه کنند. پس از آن پاکت‌های مزایده در تاریخ مشخصی با طی زمان طولانی باز شود و نهایتا برنده نهایی و خریدار مشخص شود، درحالی‌که انجام همین مزایده از طریق تابلوی فرعی بورس کالا سرعت بیشتری به برگزاری این مزایده‌ها می‌دهد ضمن اینکه خریداران قیمت‌های پیشنهادی و ارائه شده را روی تابلوی بورس مشاهده می‌کنند و این کار باعث شفاف شدن رقابت می‌شود.
وی افزود:

براساس مکانیسم‌های درنظر گرفته شده، فروشندگان املاک حتی می‌توانند یک تاریخ مشخص را برای بازدید از ملک مورد نظر تعیین کنند و خریداران در آن تاریخ مشخص از آن بازدید کرده و پس از آن در رقابت خرید ملک شرکت کنند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان انجام معاملات خرد یا خرید و فروش آپارتمان توسط مردم در این بازار وجود دارد گفت: در شرایط کنونی خیر، چراکه انجام این معاملات پیچیدگی‌های زیادی دارد اما انجام معاملات خرد در بورس مسکن غیرممکن نیست و شدنی است.

صالح‌آبادی درباره ویژگی‌های تأسیس بورس مسکن گفت: این طرح ویژگی‌های فراوانی دارد؛ به‌طور مثال در درجه اول باعث شفاف‌شدن رقابت خرید املاک می‌شود و در درجه دوم گرفتاری‌های روش سنتی از بین می‌رود؛ ضمن اینکه فروشندگان می‌توانند به جای انجام روش‌های سنتی برگزاری مزایده‌ها و مناقصه‌ها از روش مدرن بورس مسکن استفاده کنند؛ همانطور که طبق ماده ۱۷ قانون ابزار‌ها و نهاد‌های نوین مالی این امکان به آنها داده شده است.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: طرح تشکیل بورس مسکن در شورای بورس به تصویب رسیده و به بورس کالا هم ابلاغ شده است. بورس کالا باید متن دستورالعمل معاملات بورس مسکن را تهیه کرده و به سازمان بورس ارسال کند. پس از تأیید این دستورالعمل مقدمات تأسیس بورس مسکن فراهم می‌شود که قطعا تا پایان سال این امکان فراهم خواهد شد.


آخرین اخبار
منبع: لقمه
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.