تابش لیزرکم توان همزمان با رادیوتراپی موجب کم شدن التهاب پوستی بیماران می شود

به گزارش پژوهشکده سرطان سینه ، دکتر ˈعصمت السادات هاشمی ˈ گفت : یافته های حاصل از مطالعه ای که توسط گروه پژوهشی پژوهشکده سرطان سینه و گروه لیزر پزشکی جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران انجام شده است ، نشان می دهد که التهاب پوستی ناشی از رادیوتراپی درگروهی که تحت تابش لیزر کم توان قرار گرفته شده نسبت به گروه شاهد(لیزر خاموش) کم تر است.

وی افزود : در این مطالعه ۲۸ بیمار مبتلا به سرطان سینه که کاندیدای انجام رادیوتراپی پس از جراحی بودند به طور تصادفی در دو گروه ˈلیزر روشن ˈ و ˈشاهدˈ ( لیزر خاموش ) قرار گرفتند.

وی ادامه داد : بیماران تحت تابش لیزر در طول انجام رادیوتراپی روزانه تحت تابش لیزر کم توان قرار گرفتند و در طول هر هفته تا پایان جلسه درمان رادیوتراپی و هر دو هفته یک بار تا سه ماه پس ازآخرین جلسه رادیوتراپی ، شدت بروز درماتیت ( التهاب پوستی ) ناشی از رادیوتراپی در هر دو گروه اندازه گیری شد.

هاشمی خاطرنشان کرد : در این مطالعه تمامی بیماران اعم از دو گروه لیزر روشن و خاموش به درجاتی از رادیو درمیت (التهاب پوستی ناشی از رادیوتراپی) مبتلا شدند. در مقایسه دو گروه مشخص شد که ۸۴ درصد در گروه لیزر روشن دچار درماتیت درجه یک شدند و تنها ۱۶ درصد درماتیت درجه دو داشتند در حالی که در گروه شاهد ۵/۵۴ درصد مبتلا به درماتیت متوسط تا شدید (درجه دو و سه) شدند.

وی گفت : یافته های این مطالعه نشان می دهد که لیزر درمانی به صورت پیشگیرانه می تواند به طور معنا داری موجب کاهش التهاب پوستی ناشی از رادیوتراپی شود و به منظور کاهش درماتیت ناشی از رادیوتراپی استفاده از لیزر کم توان به صورت پیشگیرانه توصیه می شود.

علمی **۱۳۵۴**۱۵۸۱

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.