تاثیر نرخ ارز بر تولیدات داخلی

۰۲م آذر ،

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی گفت: اگر تولیدات صادرات محور باشد و نیاز داخل تأمین شود نوسان نرخ ارز تاثیری برای تولیدکنندگان ندارد.

وحید شقاقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در مورد تأثیرات نرخ ارز بر تولیدکنندگان داخلی افزود: نرخ ارز دو حالت دارد که در حالت اول با افزایش نرخ ارز هزینه تولیدی مواد اولیه نیز افزایش پیدا می کند بنابراین بر قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار بوده و قیمت تمام شده نیز افزایش خواهد یافت.
شقاقی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان نگاه صادراتی داشته باشند و کیفیت کالاهای تولیدی خود را ارتقاء دهند نوسان نرخ ارز می تواند رقابت پذیری آنها را در بازارهای بین المللی و حتی در مقابله با کالاهای وارداتی افزایش دهد.
وی در خصوص رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی با ورود کالاهای وارداتی خاطرنشان کرد: جلوگیری از واردات منطقی نیست باید با یک برنامه ریزی مدون فضا را برای تولید فراهم آورد و با ایجاد امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری های تولیدی فضای مساعدی را برای تولیدکنندگان فراهم کرد و تولیدکنندگان هم باید به افزایش کیفیت کالاهای خود بیفزایند.
شقاقی تاکید کرد: اگر تولیدکنندگان کیفیت کالاهای داخلی خود را افزایش دهند قطعا با واردات مشکلی نخواهند داشت و چه بسا در این رقابت پذیری مصرف کنندگان به دنبال کالاهای باکیفیت داخلی گرایش خواهند یافت.
این استاد دانشگاه حالت دوم را نوسان قیمت ارز دانست و افزود: وقتی نرخ ارز مدام در حال نوسان باشد تصمیم گیری بنگاه های تولیدی برای تولید کالا، میزان برآورد هزینه ها، واردات مواد اولیه و صادرات با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
وی افزود: آشفته ترین حالت در بازار ارز نوسان قیمت است که ضرر و زیان تولیدات و تولیدکنندگان داخلی را به همراه دارد.
شقایی گفت: تعیین بهینه نرخ ارز لازم و ضروری است زیرا تا زمانی که نرخ واقعی ارز مشخص نشود تولیدکنندگان داخلی و مصرف کنندگان با مشکل مواجه خواهند شد.
وی در مورد افزایش قیمت کالاهای داخلی خاطرنشان کرد: نرخ ارز بر افزایش هزینه ها، مواد اولیه، ورود نوآوری، تکنولوژی وارداتی و نیروی کار تاثیرگذار است و این عوامل منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا خواهد شد اما در مواقعی که این افزایش غیرمنطقی باشد باید به طور قانونی در مقابله با سوداگران ایستاد و قیمت ها را کنترل کرد./ک


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.