تاثیر چشمگیر قضات در کاهش جمعیت کیفری/ شایسته نیست در برابر جرائم ساده سنگین‌ترین مجازات اعمال شود

۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱ iبه نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

وکیل پایه یک دادگستری گفت: زندان گرچه iبه عنوان آخرین راه مجازات مجرمین حرفه‌ای محسوب می‌شود اما شایسته نیست در برابر جرائم ساده، سنگین‌ترین مجازات اعمال شود.

مرتضی اسلامی پناه در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره iبه ویژگی‌های بارز مجازات‌های جایگزین حبس اظهار داشت: از خصایص ویژه مجازات‌های جایگزین حبس می‌توان iبه کاهش و از میان رفتن آسیب‌های اجتماعی که زندانی و خانواده زندانی را تهدید می‌کند و دیگر کم کردن هزینه‌های هنگفتی که دولت‌ها با مجازات زندان متحمل می‌شوند اشاره کرد.

این حقوقدان همچنین مشکلات اقتصادی آحاد جامعه را از جمله دلایل افزایش جرم نامید و ادامه داد: چه بسا اشخاصی می باشند که در شرایط عادی ممکن نیست مرتکب جرم و جنایتی شوند ولی iبه دلیل تبعات فقر اقتصادی در زندگی، آنان  iبه خلاف کشیده می‌شوند.

وی iبه فواید مجازات جایگزین حبس برای زندانی اشاره و تصریح نمود: کاهش مجازات حبس فرایندی است که می‌کوشد با پیش‌بینی روش‌ها و جایگزین‌های مناسب حبس از افزایش ورود بی‌رویه مجرمان iبه زندان‌ها جلوگیری کند و در مقابل با دادن فرصت iبه چنین اشخاصی زمینه جبران خسارت وارده iبه جامعه را فراهم آورد.

اسلامی‌پناه در ادامه افزود: زندان گرچه iبه عنوان آخرین راه مجازات مجرمین حرفه‌ای محسوب می‌شود ولیکن شایسته نیست در برابر جرائم ساده، سنگین‌ترین مجازات اعمال شود.
 
این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر نقش قضات در کاهش جمعیت کیفری خاطر‌نشان نمود: قضات یکی از نقش‌های مهم در کاهش استفاده از مجازات زندان را بر عهده دارند که اگر آنان نگرشی بازپرورانه و اصلاحی درباره برخی جرائم داشته باشند، می‌توانند با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس iبه خوبی ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.