تاثیر شدید بازار ارز بر فروش و ریزش مخاطبان یک نمایشگاه دانشگاهی

۲۸ آبان ،

به گزارش خبرآنلاین، نماینده مدیر انتشار یافتنات جهان ادیب با ابراز گلایه از بعضی محدودیت ها گفت: به سبب نوسانات ارزی و افزایش بها‌ها، موفق به عرضه عناوین بسیاری از کتب تازه در نمایشگاه نشدیم و تنها با سه عنوان کتاب تازه در این نمایشگاه حضور داریم. شیرین جلالی با بیان اینکه در این غرفه کتاب های چاپ سال ۲۰۲۲ ارائه نمی شود، افزود: کتاب های موجود در غرفه انتشار یافتنات جهان ادیب چاپ سال ۲۰۱۲ به پایین است. به نقل از وی، این انتشار یافتنات با پنج هزار و ۳۲۱ عنوان کتاب و با تخفیف ۱۰ تا ۷۰ درصد در وقت برگزاری نمایشگاه به مشتریان خدمات خود را عرضه خواهد کرد.وی ابراز امیدواری کرد که نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت کتاب از تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه نکاهد.

بر اساس گزارش ستاد خبری نمایشگاه، مدیر غرفه گروه خدماتی سفیر کتاب نیز از ارائه کتب هوا و فضا برای اولین بار در غرفه خود خبر داد و گفت: گروه خدمات سفیر کتاب امسال با ۵۰ عنوان کتاب تازه در دهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی حضوری فعال دارد. عباس ریاحی، گفت: برای اولین بار ۵۰ عنوان کتاب از یک ناشر تازه در زمینه هوا و فضا در این نمایشگاه ارائه کرده ایم و امیدواریم مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گیرد.
وی افزود: غیر از کتب تازه، ۴۵۰۰ عنوان کتاب دیگر نیز از ۴ ناشر در این غرفه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. به گفته ریاحی کتب ارائه شده توسط این گروه خدماتی چاپ سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ خواهد بود.
ریاحی با تاکید بر اینکه تنها کتاب های لاتین در این غرفه عرضه خواهند شد، از تخفیف ۱۵ تا ۶۵ درصدی کتب مورد نظر خبر داد. وی دورنمای استقبال از این نمایشگاه را ضعیف تر از سال قبل توصیف کرد و اظهار داشت: سال قبل نرخ ارز برای کتب کاربردی و دانشگاهی در این نمایشگاه با دلار ۱۲۰۰ تومانی محاسبه می شد، اما امسال به ۳ هزار تومان رسیده است، پس طبیعتا با کاهش مراجعه کنندگان نسبت به سال قبل روبرو خواهیم بود.
 

این در حالی است که پیش از این از سوی رییس نمایشگاه اعلام شده بود با وجود مشکلات مالی متعدد بر سر راه برگزاری، در این نمایشگاه بیش از ۸۶ هزار عنوان کتاب خارجی به زبان‌های لاتین و عربی ارایه می‌شود؛ بیش از ۴۹۰۰ عنوان کتاب عربی و ۸۱ هزار عنوان کتاب لاتین. از میان این کتاب‌ها ۶۴۰۰ عنوان با موضوع هنر، ۱۵ هزار عنوان در حوزه علوم پایه، ۱۴ هزار عنوان فنی و مهندسی، ۲۹ هزار و ۹۰۰ عنوان علوم انسانی و ۱۳ هزار و ۵۰۰ عنوان پزشکی است. همچنین از جمع این آثار ۱۷۲ عنوان به سال ۲۰۲۲ تعلق دارد، ۶۰۰ عنوان منتشرشده در سال ۲۰۱۲، ۱۸ هزار عنوان انتشار یافته در سال ۲۰۱۱ و ۲۰ هزار عنوان نیز متعلق به سال ۲۰۱۰ است.

رییس نمایشگاه همچنین با تاکید بر وضعیت وخیم مالی برگزاری این نمایشگاه پیش بینی کرده بود فروش نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته باشد. او البته در مورد توجیه برگزاری این نمایشگاه در چنین شرایطی نیز گفته بود ناشران ما به سبب بدهکاری‌های خود تحت فشار شدیدی می باشند، شرکت در نمایشگاه برای آن‌ها بارقه امیدی است که حداقل بتوانند حقوق کارمندان خود را بدهند و نقدینگی خود را از حالت کاغذی به پول تبدیل کنند.

دهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی به مدت چهار روز از ۲۸ آبان تا یکم آذرماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، واقع در خیابان حجاب از ساعت ۹ تا ۱۸ برگزار می گردد.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.