تاثیر شوک ویروس کرونا بر اقتصاد و آینده کشور چیست؟

ایسنا/آذربایجان غربی مدرس و دکتری اقتصاد دانشگاه آزاد ارومیه گفت: تاثیر ویروس کرونا می تواند بیشتر از اثرات تحریم، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

فرشید سلیمی در گفت و گو با ایسنا در خصوص اثرات اقتصادی ویروس کرونا را می توان از جهات مختلف و بر بخش های مختلف اقتصاد کشور که بیشترین ضرر بر آنان تحمیل شده استف افزود: اقتصاد ایران از یکسو درگیر تحریم های اقتصادی و کاهش فروش نفت در بازارهای جهانی شده و از طرفی ورود به لیست سیاه FATF منجر به کاهش ورود سرمایه‌گذاران بر اقتصاد ایران شده است و شوک شیوع ویروس کرونا، اقتصاد ایران را با چالش جدیدی روبرو می کند.

وی با بیان اینکه شکی نیست که تاثیر می تواند بیشتر از اثرات تحریم و لیست سیاه FATF، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: تاثیر ویروس کرونا می تواند منجر به شوکهای سنگین به بازارهای مالی و اقتصاد کشور، لطمه به تجارت خارجی و بسته شدن مرز کشورها، کاهش قیمت نفت و کاهش رشد اقتصادی، کاهش درآمد مالیاتی دولت، افزایش کسری بودجه و بدهی مالی دولت، افزایش تورم، افزایش بیکاری و … ‌شود.

این مدرس اقتصاد با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران؛ رشد اقتصادی در ۹ ماهه نخست سال ۹۸، منفی ۷٫۶ درصد، رشد اقتصادی بدون نفت نزدیک صفر، نرخ تورم نقطه به نقطه بالای ۳۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: با اضافه شدن اثرات شیوع کرونا بر وضعیت اقتصاد و کسب و کار کشور، باید منتظر بدتر شدن شاخص های اقتصادی در سال ۹۹ نیز باشیم. بطوریکه بودجه سال ۹۹ با نفت ۵۰ دلاری بسته شده است که کاهش قیمت نفت سنگین ایران به زیر ۱۵ دلار در بازارهای جهانی بخاطر شیوع ویروس کرونا، منجر به معظلی بزرگ و کسری بودجه برای اقتصاد ایران می شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، تجارت خارجی ایران نیز در سال جاری با کاهش ۱۶ میلیارد دلاری مواجه خواهد شد. همچنین براساس گزارش سازمان مالیاتی در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹، درآمد مالیاتی دولت در بخش منابع عمومی با کاهش ۴۰ درصدی روبرو شده است.

این دکتری اقتصاد گفت: با نگاهی به آمار سمت عرضه و تقاضای اقتصاد متوجه می شویم که؛ ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۵۰ درصد جمعیت شاغل کشور، در بخش خدمات فعالیت می کنند که با متوقف شدن فعالیت های اقتصادی کشور بخاطر شوک کرونا؛ عرضه نیروی کار، تأمین مواد اولیه تولید، تعطیلی کسب و کارها، تعدیل نیروی کار از یکسو منجر به کاهش درآمد خانوار و از سوی دیگر منجر به کاهش درآمد مالیاتی و افزایش بدهی مالی دولت می شود.

سلیمی با بیان اینکه شاید آخرین بازاری که از اثرات ویروس کرونا در اقتصاد ایران تاثیر می‌پذیرد، بازار بورس باشد که بخاطر عدم ادغام با بازارهای مالی بین المللی، اثرات شوک معمولاً با یک وقفــه زمانی چند ماهه صورت می گیرد، تصریح کرد: در نمونه‌های مشابه قبلی و در بحران مالی سال ۲۰۰۸ شاهد روند صعودی بورس تهران بودیم و حدود ۶ ماه بعد، بورس کشور کاهش ۵۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. بنابرین در حالت کلی و با نگاهی به آمار و شاخص های اقتصادی کشور متوجه می شویم که اثرات شوک کرونا تمام بخش های اقتصادی کشور و سمت عرضه و تقاضای اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد و اجرای سیاست‌های انقباظی دولت و بانک مرکزی قابل توجیه است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.