تاثیر ورزش در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

بر اساس تحقیقات انجام شده فعالیت بدنی و ورزش نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دارد.

 به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر فاطمه همایی، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : بر اساس مطالعات انجام شده که در ۲۵ ژوئن ، ۲۰۱۲ در مجله سرطان منتشر شده فعالیت بدنی می تواند در هر سنی از جمله باروری و یائسگی به طور فزاینده ای خطر سرطان پستان را کاهش دهد.

دکتر فاطمه همایی خاطر نشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده زنانی که ۱۰ تا ۱۹ ساعت در هفته ( میانگین ۲ ساعت در روز ) ورزش می کنند، در این رابطه بیشترین منفعت را می برند ، بطوری که این میزان فعالیت بدنی منظم و مرتب می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان تا میزان ۳۰ درصد می شود.

دانشیار انکولوژی و رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با اشاره به اینکه افزایش و یا کاهش وزن نیز در ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارد، اظهار داشت: افزایش قابل توجه وزن می تواند آثار سودمند تحرک فیزیکی منظم و قاعده مند را با مخاطره جدی مواجه کند. افزایش وزن بالا در دوران بلوغ با افزایش ۲۸ درصدی خطر ابتلا به سرطان پستان در میان زنانی که فعالیت فیزیکی در طول عمر خود ندارند همراه است.

وی خاطر نشان کرد: کاهش وزن و ورزش سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان در پائین ترین سطح ممکن می شود، اگر چه این برای زنان در بعد از یائسگی بسیار سخت است که وزن خود را کاهش دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مطالعه ایی دو گروه از زنان مورد مقایسه قرار گرفتند گروه اول شامل ۱۳۱ زن با گروه کنترل ۱۳۷ نفری که وزن خود را پس از منوپور کاهش داده اند و گروه دوم شامل ۵۲۵ زن با گروه کنترل ۴۳۶ نفره که افزایش وزن بعد از یائسگی داشته اند نتیجه آن که بر اساس داده های موجود کاهش قابل توجهی در میزان خطر ابتلا به کانسر پستان در زنانی که وزن خود را کاهش داده و فعالیت فیزیکی داشته اند ، مشاهده شده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.