“تاج” به وعده‌اش عمل نکرد/ لیگ فوتبال یا لیگ بیانیه‌ها؟

در حالی به نیم فصل رقابت‌های لیگ برتر رسیده‌ایم که با وجود تهدیدات پیش از فصل، شاهد انواع و اقسام بیانیه نویسی از سوی باشگاه‌های مختلف بوده‌ایم. بیانیه‌هایی که خلاف وعده‌های رییس فدراسیون فوتبال در پیش از شروع فصل جاری لیگ بوده است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، فصل، فصل بیانیه نویسی است. اصلا یکی از شروط استخدام به عنوان مدیر رسانه ای یا روابط عمومی در باشگاه های ایرانی تسلط روی بیانیه نویسی است. یعنی همانطور که سرمربی در نقل و انتقالات سعی می‌کند بر اساس نیاز تیمش بازیکنانی با ویژگی های خاصی جذب کند، گویا مدیران باشگاه‌ها نیز برای پست مدیر رسانه‌ای به دنبال افرادی می‌روند که قلم‌شان تیزتز است و آماده‌اند حتی در حال رانندگی هم بیانیه‌ای وتوییتی صادر کنند.

فصل جدید لیگ برتر با تاخیر و همچنین شروط زیادی آغاز شد، یکی از این شروط این بود که باشگاه‌ها و افراد حق ندارند به هیچ عنوان بیانیه بدهند، در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود. تاج، رییس فدراسیون فوتبال پیشاز شروع فصل صراحتا اعلام کرد:‌ “کل قراردادهای امسال پیوست انضباطی دارد. از هفته اول برخورد خواهیم کرد. هر مربی یا بازیکنی علیه داور حرف بزند مطمئنا محروم می‌شود. امسال مثل فیفا و یوفا عمل می‌کنیم و همانطور که بارها توضیح دادم بیانیه نویسی جریمه خواهد داشت”.

سال نکو از بهارش پیدا شد

حواشی لیگ از همان هفته اول آغاز شد. گابریل کالدرون، سرمربی پرسپولیس در نشست خبری قبل از بازی با پارس جنوبی صحبت‌هایی کرد که باعث واکنش استقلالی‌ها شد. کالدرون گفته بود: “تیم‌های دیگر روی مربیان و بازیکنان خارجی سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی ما فقط یک بازیکن خارجی آورده‌ایم.”

او همچنین در بخشی دیگری اظهار کرده بود:‌ “اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم تیم‌های دیگر توانسته‌اند بازیکنان خارجی بیش‌تری جذب کنند. مثلا استقلال در حال جذب یک بازیکن ایتالیایی است ولی ما فقط یک بازیکن خارجی جذب کردیم.”

بعد از این صحبت‌ها محمد نوری‌فر، مدیر رسانه‌ای باشگاه تیم فوتبال استقلال در اینستاگرام پستی منتشر کرد و به صحبت‌های کالدرون واکنش نشان داد. کمیته انضباطی که نمی‌خواست لیگ از همان ابتدا با تنش شروع شود مدیرهای رسانه‌ای هر دو باشگاه را به این کمیته احضار کرد.

داربی

کالدرون این بار در نشست خبری پیش از داربی به استقلالی‌ها تاخت و گفت: “من از روزی که این‌جا بودم مدام شنیدم که گفته‌اند استقلال مشکل دارد. یا این که از داور شکایت کرده‌اند یا گفته‌اند مصدوم داریم. حقیقت این است که استقلال ۷ بازیکن جدید و دو بازیکن خارجی گران‌قیمت خریده است. وقتی که شما چهار فرزند داشته باشید و یکی از آن ها سه سال قهرمان شده باشد، من سعی می‌کنم که به فرزندان دیگر کمک کنم که آن ها هم قهرمان شوند. فرزند دیگری که قرار است به آن توجه شود مسوولیتش را بپذیرد و مدام شکایت نکند.”

استراماچونی هم در همان نشست پاسخ او را داد:‌ “اول از همه من به آقای کالدرون خیلی احترام می‌گذارم چون از من بزرگ‌تر است و همچنین آدم مشهوری است ولی نمی‌دانم چرا دائما در حال صحبت درباره تیم‌های دیگر به جز تیم خودش است.”

داربی با شکست استقلال به پایان رسید. انصاری‌فرد دو روز بعد از داربی در مصاحبه‌ای هم به داوری بازی اعتراض کرد و هم درباره  بلیت فروشی داربی گفت: “متاسفانه در بخش توزیع بلیت حق پرسپولیس تضییع شد به خاطر این که معمولا باید در بازی داربی شرایط توزیع بلیت برنامه‌ریزی شده باشد و ما با وجود این که دو سه روز تلاش کردیم بلیت تهیه کنیم تا برای اقوام بازیکنان یا پیشکسوتان بلیت داشته باشیم، موفق نشدیم. من و مدیرانم هم به خاطر اعلام همبستگی با آن‌ها باشگاه به ورزشگاه نرفتیم.”

روز بعد از این مصاحبه، باشگاه استقلال بیانیه‌ای منتشر کرد و به صحبت های انصاری‌فرد واکنش نشان داد. در بخشی از آن بیانیه آمده بود: “اظهارات غیرحرفه‌ای و ناشایست درباره اعضای باشگاه استقلال به شغل دوم مدیرعامل، سرمربی و سرپرست باشگاه پرسپولیس تبدیل شده است! آنها باوجود اینکه برنده دربی گذشته بودند اما انگار به متصدی احضار بازیکنان و مسؤولان استقلال به کمیته انضباطی تبدیل شدند! این در شرایطی است که مدیرعامل تیم رقیب به خاطر مصاحبه‌های حاشیه‌ساز، تحریک کننده و تهدید آمیز در روزها و ساعت‌های قبل از دربی به کمیته انضباطی احضار نشده است!”

فقط چند ساعت زمان لازم بود تا پرسپولیسی‌ها هم مطابق انتظار بیانیه‌ای منتشر کنند و جواب استقلالی‌ها را بدهند. در قسمتی از این بیانیه نوشته شده بود: “باشگاه پرسپولیس پاسخگویی به این قبیل اطلاعیه‌ها که با بی‌احترامی، ادبیات نامناسب و زننده همراه بوده را دور از شأن خود می‌داند. همچنین به عنوان مجموعه‌ای که اهداف و برنامه‌های مهمتری داریم، نمی‌توانیم خود را درگیر چنین مسائلی کنیم. تنها به یادآوری این نکته بسنده می‌کنیم که باشگاه استقلال با اختصاص ندادن حتی یک قطعه بلیت به باشگاه پرسپولیس برای دربی، بداخلاقی کرد.”
در این بیانیه که شب قبل از بازی با سپاهان منتشر شد به آن بازی هم اشاره کرده بودند که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

پرسپولیس- سپاهان؛ توییت به جای بیانیه

روز قبل از بازی پرسپولیس و سپاهان، سعید آقایی، مدافع زردپوشان پستی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد که کمیته انضباطی آن را مصداق توهین به پرسپولیس دانست و او را تا اطلاع ثانوی محروم کرد. این محرومیت باعث شد تا باشگاه سپاهان بیانیه‌ای صادر کند که در بخشی از آن آمده بود:‌ “در حال حاضر تنها چیزی که می‌توان از قانون‌شکنی کمیته انضباطی برداشت کرد این است که عدالت وعده داده شده برای این فصل یک نمایش بوده است. امیدواریم کمیته اخلاق که تردیدی در صلاحیت و صداقت آنها نداریم در این قانون شکنی‌ها و تبعیض‌های کمیته انضباطی ورود کند.”

در همان بیانیه‌ای که پرسپولیسی‌ها در پاسخ به بیانیه استقلال منتشر کردند بخشی بود که به مسابقه پیش روی آن‌ها برابر سپاهان اشاره داشت: “با توجه  به اتفاقات تلخ رخ داده در بازی های فصل گذشته بین  پرسپولیس و سپاهان، امیدواریم یک بازی جوانمردانه و تماشاگرپسند، به دور از هرگونه حاشیه را شاهد باشیم و از هواداران دعوت می کنیم فقط به تشویق تیم محبوب خود پرداخته و بی توجه به حاشیه ها  تا دقیقه ۹۰ از کادرفنی با درایت  و بازیکنان با غیرت تیم محبوب خود حمایت نمایند و احترام تیم میهمان و تیم داوری را حفظ نمایند.”

این بازی به حواشی زیادی برگزار شد و در نهایت سپاهانی‌ها به عنوان تیم پیروز از زمین خارج شدند. هواداران پرسپولیس در این بازی علیه قلعه‌نویی شعار سر دادند و نیمکت‌نشینان دو تیم هم از راه دور به یکدیگر واکنش نشان می‌دادند.

باشگاه پرسپولیس فردای مسابقه به رفتار سیامک قلیچ‌خانی، مدیر رسانه‌ای سپاهان اعترض کرد و خواستار برخورد با او شد: “رفتار توهین آمیز و دور از اخلاق مدیر رسانه‌ای باشگاه سپاهان باعث جریحه‌دار شدن احساسات هواداران پرسپولیس شده است. باشگاه پرسپولیس، در راستای دفاع از حرمت فضای ورزش و فوتبال، شأن و منزلت باشگاه بزرگ پرسپولیس و هواداران، برخورد قاطع کمیته اخلاق و کمیته انضباطی با این رفتار دور از شأن و اخلاق و آداب حرفه ای را خواستار است.”

سپاهان هم مطابق رسم باشگاه‌های ایرانی پاسخ بیانیه پرسپولیس را داد. البته آن‌ها در این فصل با توجه به صحبت‌های تاج درباره ممنوعیت بیانیه نویسی، با ایجاد یک صفحه در توییتر، به جای نوشتن بیانیه، در این شبکه اجتماعی حرف‌هایشان را منتشر می‌کنند. آن‌ها پاسخ پرسپولیس را هم با انتشار یک ویدئو در توییتر دادند و نوشتند:  “کمی آهسته‌تر، عذرخواهی را کسانی باید بکنند که ۹۰ دقیقه الفاظ رکیک علیه داور، مربی و تیم‌ ما ‌سپاهان به کار بردند تا فضای بازی را تغییر دهند.”

 بیانیه باشگاه ماشین سازی به خاطر توهین به مادر خطیبی

تیم فوتبال ماشین‌سازی در دیداری از هفته نهم در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس رفت. این مسابقه تا دقایق پایانی با تساوی صفر بر صفر دنبال می‌شد تا اینکه داور یک پنالتی به سود پرسپولیس اعلام کرد. با اعلام پنالتی کادر فنی ماشین سازی به شدت به داور معترض شدند. پنالتی گل نشد و رسول خطیبی با حرکات دستش که به سمت آسمان بود به خوشحالی‌ زایدالوصفی پرداخت که باعث شد هواداران پرسپولیس علیه خطیبی فحاشی کنند. فحاشی هواداران پرسپولیس به خطیبی و مادر او باعث شد بسیاری از افراد واکنش نشان دهند. باشگاه ماشین‌سازی هم در تقبیح این کار فردای مسابقه بیانیه‌ای صادر کرد که در قسمتی از آن نوشته شده بود: “فارغ از هیجانات ذاتی فوتبال، توهین عده‌ای از تماشاگران منتسب به تیم میزبان، به والده سرمربی تیم ماشین‌سازی که دو شهید و دو جانباز را در راه تثبیت و پایداری انقلاب اسلامی اهدا کرده، ناراحت کننده و تاسف‌بار است.”

پرسپولیس هم در بیانیه‌ای که عجیب بود اعلام کرد که هواداران پرسپولیس نمی‌دانستند والده رسول خطیبی مادر دو شهید بوده است! در بخشی از بیانیه پرسپولیس آمده بود:‌ “اکنون نیز ایمان داریم تماشاگرانی که علیه آقای خطیبی شعارهایی سر دادند هرگز نمی‌دانستند که والده ایشان مادر دو شهید والامقام هستند. حفظ حرمت‌ها و ارزش‌های والای نظام و شهدای گرانقدر نه تنها مورد تاکید باشگاه پرسپولیس است که در جامعه نیز نهادینه شده و فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدای گرانقدر همواره مورد احترام مردم شهیدپرور ایران بوده و متعلق به رنگ‌ها در فوتبال نیز نیست.”

 از حمله ترکیه به سوریه تا بیانیه تراکتور

در زمانی که ارتش ترکیه به سوریه حمله کرده بود، مهدی ببری، یکی از بازیکنان تراکتور در استوری اینستاگرامش عکس پرچم ترکیه را منتشر کرد. این حرکت او باعث واکنش سیروان قربانی، بازیکن صنعت نفت آبادان شد؛ قربانی در استوری اینستاگرامش به ببری اعتراض کرد. کمیته انضباطی هر دو نفر را احضار کرد اما واکنش باشگاه تراکتور در نوع خود جالب بود. در حالی که پست ببری باعث ناراحتی بسیاری از افراد ورزشی و غیر ورزشی شده بود، باشگاه تراکتور بیانیه‌ای داد و اعلام کرد اجازه نمی‌دهد حاشیه‌سازان سد راه موفقیت این تیم شوند. در بخشی از این بیانیه آمده بود:  “صد البته دشمنی آشکار و پنهان بدخواهان تراکتور بزرگ هر از گاهی دامن اعضای باشگاه را میگرفت که با سیاست ممانعت از ورود به حاشیه کنترل گردیده و همچنان تیم را در آرامش پیش می برد. اکنون که تیم قدرتمند تراکتور با غلبه بر هرگونه حاشیه مسیر موفقیت را طی می کند، بهانه ای جدید برای بردن تیم به حاشیه و گرفتن آرامش آن برای دشمنان تراکتور فراهم شده تا شاید بتوانند سرعت موفقیت تیم را بکاهند.”

اتهام کالدرون به استقلال

سرمربی پرسپولیس با روزنامه ایران ورزشی مصاحبه‌ای کرد و در پاسخ به پرسش “در این چهار ماه بهترین و بدترین تصویری که از فوتبال ایران دیده‌اید چه بوده؟ ” گفت: “بهترین تصویر طرفداران‌مان هستند و شادی که در چهره بازیکنان در بازی آخر دیدم. چیزی که از ته قلبم دوست دارم اتفاق بیفتد این است که چه ببرم، چه ببازم نتیجه در زمین اتفاق بیفتد نه بیرون از زمین. در بازی آخر استقلال دیدم که یک گل حریف توسط داور مردود اعلام شد و یک خطای هند که پنالتی بود را داور سوت نزد. این تصویری است که من از فوتبال ایران دوست ندارم. امیدوارم چه ببرم، چه ببازم در زمین باشد. این تصویری که در بازی آخر استقلال دیدیم دوست ندارم برای تیم دیگری اتفاق بیفتد.”

این مصاحبه کالدرون مطابق انتظار با واکنش باشگاه استقلال مواجه شد و آن‌ها در اعتراض به صحبت‌های او بیانیه‌ای منتشر کردند که بخشی از آن به این شرح است: “اظهار نظر تازه کالدرون در مصاحبه با روزنامه ایران ورزشی و این عبارت عجیب که “امیدوارم نتیجه فقط در زمین فوتبال تعیین شود؛ نه مثل بازی آخر استقلال” به معنای زیر سوال بردن فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، کمیته داوران و داوری مسابقات است. چنین اظهار نظری در هر لیگ معتبر می‌تواند یک اتهام بزرگ تلقی شود و سرمربی پس از چنین اظهارنظر تند و بی‌مبنایی با محرومیت سنگین مواجه می‌شود. کالدرون اما به این دلیل که از هفته اول لیگ برتر چنین حرف‌هایی را به زبان آورده و با واکنش کمیته انضباطی مواجه نشده، دچار این باور شده است که هر اتهامی را می‌تواند وارد کند و از مصونیت نیز برخوردار است.”

سایپا نامه نوشت، فولاد بیانیه داد

یک روز قبل از بازی سایپا با فولاد، باشگاه سایپا نامه‌ای به کمیته داوران ارسال و رسما به اشتباهات داوری علیه این تیم اعتراض کرد. این نامه سایپا، باعث واکنش باشگاه فولاد شد و آن‌ها هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند نامه باشگاه سایپا برای تحت تاثیر قرار دادن داوران است. در قسمتی ازاین بیانیه آمده بود:‌ “باشگاه سایپا در اقدامی عجیب متن نامه اعتراض خود به داوری‌ها را رسانه‌ای و منتشرمی‌کند. از طرفی دیگر ابراهیم صادقی سرمربی سایپا رسماً اعلام می‌کند که هر کس شلوغ کند و سر و صدای بیشتری داشته باشد، تیمش بهتر نتیجه می‌گیرد! پرسش اینجاست که روز قبل از بازی؟ مگر قرار است داور ناعادلانه قضاوت کند که باشگاه سایپا بیانیه می‌دهد و از داور می‌خواهد درست سوت بزند یا اینکه سرمربی تیم میزبان دنبال شلوغ بازی می‌رود! این چه رفتاری است که برخی تیم‌ها در پیش گرفته‌اند؟”

درگیری بر سر چمن مصنوعی

سپاهان در ورزشگاه وطنی قائم‌شهر به مصاف نساجی رفت و با نتیجه ۲ بر ۲ برابر این تیم متوقف شد. مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان بعد از این بازی در مصاحبه‌ای از چمن ورزشگاه نساجی انتقاد کرد:‌ “بازی در خانه نساجی شرایط خوبی نداشت، چمن ورزشگاه این تیم را حتی نمی‌توان گفت مصنوعی است. دوستان ما در باشگاه نساجی باید فکری به حال این زمین کنند. خود نساجی هم در آنجا تمرین نمی‌کند و امیدوارم به خاطر این بازی مصدومان جدیدی نداشته باشیم.”

صحبت‌های تابش واکنش باشگاه نساجی را به دنبال داشت؛ مطابق انتظار با یک بیانیه. در قسمتی از بیانیه نساجی بیان شده بود:‌ “سال‌هاست همه امکانات و بودجه دولتی فوتبال دراختیار امثال شما و تیم‌های اصفهانی به ویژه سپاهان بوده است. امروز شما باید هم استادیوم وطنی را به سخره بگیرید چون درکی از کمبود امکانات نداشته و ندارید اما حتم بدانید اگر ما هم درقائم شهر و استان پر استعداد مازندران نصف امکانات شما را دراختیار داشتیم ورزشگاهی بهتر و بزرگ تر از نقش جهان می‌ساختیم.”

این پایان کار نبود و باز هم تابش مصاحبه‌ای کرد و پاسخ باشگاه نساجی را داد:‌ “من حتی به ورزشگاه وطنی هم انتقاد نکردم اما اعلام شد که مردم مازندران را به سخره گرفته‌ام. از همه تیم‌های لیگ برتری سوال کنید که آیا این چمن را برای انجام بازی مناسب می‌دانند؟ کجا به باشگاه نساجی توهین کردم؟ ما از کیفیت زمین گل‌گهر هم انتقاد کردیم و آن‌ها هم پذیرفتند. آیا کسی در سیرجان گفت سپاهان به ما توهین کرده است؟”

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به غیر از این بیانیه‌ها، مدیران، سرمربیان و بازیکنان فوتبال بارها در مصاحبه‌های مختلف از خجالت هم درآمده‌اند. سوال این‌جاست اگر باشگاه‌ها حق دارند که علیه دیگران بیانیه دهند، چرا مهدی تاج پیش از شروع فصل بیانیه نویسی را ممنوع کرد و برای آن جریمه در نظر گرفت؟

اگر هم که حق با تاج است و هیچ باشگاهی حق ندارد که بیانیه بدهد چرا تا الان به خاطر نوشتن بیانیه با هیچ باشگاهی برخورد نشده است؟ به نظر می‌آید خط و نشان فدراسیون فوتبال قبل از شروع فصل مثل اکثر وعده‌های مسوولانش پایه و اساس محکمی ندارد و فقط برای ظاهرسازی بیان شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.