تاریخچه فوتبال در المپیک

جام جم آنلاین: مجارستان و انگلیس با سه بار قهرمانی رکورددار کسب مدال طلای فوتبال المپیک هستند.

با توجه به اینکه در آستانه رقابتهای المپیک ۲۰۱۲ لندن قرار داریم و بسیاری از تیم های مطرح فوتبال با نیروهای جوان و امید، خود را آماده قهرمانی در این رقابتها می کنند. قصد داریم به طور اجمالی به بررسی ۴ تیم اول هر دوره از سال ۱۹۰۰ و مدال های طلا، نقره و برنز را معرفی کنیم.

با وجود اینکه تیم های بزرگسالان برزیل، آرژانتین و آلمان و ایتالیا از مدعیان قهرمانی در تورنمنت های مهمی مانند جام جهانی هستند، اما مجارستان و انگلیس با ۳ بار قهرمانی رکورددار کسب مدال طلای فوتبال المپیک هستند و در ۲ دوره المپیک ۱۹۰۰ پاریس فرانسه و ۱۹۰۴ سنت لوئیس آمریکا تنها ۳ کشور نمایندگان دانشجویی یا آکادمی‌های فوتبال خود را معرفی کردند.

۱- در المپیک ۱۹۰۰ پاریس تیم دانشجویی آپتون پارک انگلیس مدال طلا، تیم باشگاهی آکادمی پرورش دانشجویان فوتبال اف اس آی فرانسه مدال نقره و تیم دانشگاهی یورنیسداد بروکسل بلژیک مدال برنز را کسب کردند.

۲- در المپیک ۱۹۰۴ سنت لوئیس تیم آکادمی فوتبال گالت مدال طلا، تیم کالج برادران کریستین آمریکا مدال نقره و تیم سنت روزه پاریس مدال برنز را کسب کردند.

۳- در المپیک ۱۹۰۸ لندن برای اولین بار کشورها در سطح ملی در این رقابتها شرکت کردند و تیم ملی فوتبال انگلیس مدال طلا را با پیروزی ۲ بر صفر در فینال برابر دانمارک کسب کرد تا مدال نقره نصیب این تیم شود.

همچنین تیم هلند با پیروزی ۲ بر صفر در رده‌بندی برابر سوئد مدال برنز را کسب کرد.

۴- در المپیک ۱۹۱۲ استکهلم سوئد تیم ملی انگلیس با پیروزی ۴ بر ۲ برابر دانمارک باز هم مدال طلا را از آن خود نمود و دانمارکی‌ها دومین نقره را کسب کردند، در دیدار رده‌بندی هنلد ۹ بر صفر فنلاند را برد تا مدال برنز را کسب کند.

۵- در رقابتهای المپیک ۱۹۲۰ آنتورپ بلژیک اتفاقات عجیبی افتاد و با وجودی که چکسلواکی ۲ بر صفر از بلژیک تا دقیقه ۴۰ بازی فینال پیش بود به دلیل تصمیمات ناجوانمردانه داوران، از دور بازیها خارج شد و به بلژیک مدال طلا، اسپانیا مدال نقره و هلند مدال برنز تعلق گرفت.

۶- در رقابتهای المپیک ۱۹۲۴ پاریس، اروگوئه با پیروزی ۳ بر صفر برابر سوئیس مدال طلا و سوئیسی ها مدال نقره را کسب کردند.

سوئد و هلند در بازی رده بندی به تساوی ۱_۱ رسیدند، اما به دلیل آنکه در آن زمان بازیها وقت اضافه نداشت و بازی تکرار شد، این بار سوئد، با پیروزی ۳ بر یک برابر هلند، مدال برنز را کسب کردند.

۷-  در المپیک ۱۹۲۸ آمستردام، اروگوئه و آرژانتین در فینال به تساوی ۱_۱ رسیدند، اما بازی تکرار شد و اروگوئه ۲ بر ۱ آرژانتین را برد تا به مدال طلا برسد و در دیدار رده بندی، ایتالیا با پیروزی ۱۱ بر ۳ برابر مصر به مدال برنز رسید.

۸- در المپیک ۱۹۳۲ لس آنجلس، رقابتهای فوتبال تعطیل بود.

۹- در المپیک ۱۹۳۶ برلین، ایتالیا با نتیجه ۲ بر ۱ از سد اتریش در وقت اضافه گذشت تا به مدال طلا برسد و نقره به اتریشی ها اختصاص یافت.

همچنین نروژ در دیدار رده بندی با پیروزی ۳ بر ۲ برابر لهستان مدال برنز را کسب کرد.

۱۰- در المپیک ۱۹۴۸ لندن، سوئد با پیروزی ۳ بر ۱ برابر یوگسلاوی در فینال به مدال طلا رسید تا یوگسلاوها به مدال نقره دست یابند. دانمارک هم با پیروزی ۵ بر ۳ برابر انگلیس به مدال برنز دست یافت.

۱۱- در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند، تیم مجارستان با پیروزی ۲ بر صفر برابر یوگسلاوی به مدال طلا و یوگسلاوها به مدال نقره دست یافتند، سوئد هم در دیدار رده بندی ۲ بر صفر آلمان غربی را از پیش رو برداشت تا به مدال برنز دست یابد.

۱۲- در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا، شوروی سابق با پیروزی ۱ بر صفر برابر یوگسلاوی به مدال طلا و بازهم یوگسلاوها برای سومین بار به مدال نقره دست یافتند، در دیدار رده بندی بلغارستان ۳ بر صفر تیم شگفتی ساز هند را از پیش رو برداشت تا به مدال برنز دست یابد.

۱۳- در المپیک ۱۹۶۰ رم تیم یوگسلاوی با پیروزی ۳ بر ۱ برابر دانمارک در فینال به مدال طلا رسید و دانمارکی ها مدال نقره را از آن خود کردند، همچنین در دیدار رده بندی، مجارستان با پیروزی ۲ بر ۱ برابر ایتالیا به مدال برنز دست یافت.

۱۴-در المپیک ۱۹۶۴ توکیو، مجارستان با پیروزی برابر چک اسلواکی به مدال طلا رسید و آلمان شرقی با پیروزی ۳ بر ۱ برابر امارات متحده عربی به مدال برنز رسید.

۱۵- در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی، مجارستان با پیروزی ۴ بر ۱ برابر بلغارستان در فینال به مدال طلا رسید و ژاپن با پیروزی ۲ بر صفر برابر مکزیک به مدال برنز رسید.

۱۶- در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ که تیم ملی کشورمان نیز حضور داشت، لهستان با پیروزی ۲ بر ۱ برابر مجارستان در فینال مدال طلا و شوروی سابق با تساوی ۲_۲ در برابر آلمان شرقی و پیروزی در ضربات پنالتی، به مدال برنز رسید.

۱۷- در المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا که تیم ملی کشورمان بازهم حضور داشت، آلمان شرقی با نتیجه ۳ بر ۱ لهستان را از پیش رو برداشت و شوروی سابق با پیروزی۲ بر صفر برابر یوگسلاوی، مدال برنز را کسب کرد.

۱۸- در المپیک ۱۹۸۰ مسکو، چکسلواکی با پیروزی ۱ بر صفر آلمان شرقی را در فینال برد تا چک ها به مدال طلا و آلمان شرقی مدال نقره را بدست آورد. همچنین شوروی سابق با پیروزی ۲ بر صفر برابر یوگسلاوی در دیدار رده بندی مدال برنز را کسب کرد.

۱۹- در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس آمریکا فرانسه با پیروزی ۲ بر صفر برابر برزیل در دیدار فینال به مدال طلا رسید و یوگسلاوی سابق در دیدار رده بندی با پیروزی ۲ بر ۱ برابر ایتالیا مدال برنز را کسب کرد.

۲۰- در المپیک ۱۹۸۸ سئول، شوروی سابق در وقتهای اضافه با پیروزی ۲ بر ۱ برابر برزیل به مدال طلا رسید و آلمان غربی با پیروزی ۳ بر صفر برابر ایتالیا به مدال برنز دست یافت.

۲۱- در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا، اسپانیا با پیروزی ۳ بر ۲ برابر لهستان به مدال طلا رسید و غنا با پیروزی ۱ بر صفر برابر استرالیا در دیدار رده بندی به مدال برنز دست یافت.

۲۲- در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا آمریکا، تیم فوتبال نیجریه با پیروزی ۳ بر ۲ برابر آرژانتین قهرمان و مدال طلا را کسب نمود و در دیدار رده بندی، برزیل با پیروزی ۵ بر صفر برابر پرتغال، مدال برنز را کسب نمود.

۲۳- در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تیم فوتبال کامرون با اسپانیا در دیدار فینال به تساوی ۲_۲ رسیدند، اما شیرهای رام نشدنی در ضربات پنالتی با پیروزی ۵ بر ۳، مدال طلا را از آن خود نمودند.

همچنین در دیدار رده بندی شیلی با پیروزی ۲ بر صفر برابر آمریکا به مدال برنز دست یافت.

۲۴- در المپیک ۲۰۰۴ آتن، تیم فوتبال آرژانتین با پیروزی ۱ بر صفر برابر پاراگوئه به مدال طلا دست یافت و ایتالیا در دیدار رده بندی با پیروزی ۱ بر صفر برابر عراق، مدال برنز را کسب نمود.

۲۵- در المپیک ۲۰۰۸ پکن، آرژانتین با پیروزی ۱ بر صفر برابر نیجریه به مدال طلا و برزیل با پیروزی ۳ بر صفر برابر بلژیک به مدال برنز دست یافت. (سایت گل)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.