تاریخچه دیدارهای ایران و کره جنوبی

همزمان با نزدیک شدن به دیدار ایران و کره جنوبی در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ نگاهی به تاریخچه بازی های این دو تیم در سال های گذشته می اندازیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در ۵۴ سال گذشته دو تیم ملی فوتبال ایران و کره جنوبی بارها مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند که نتایج این رویارویی ها برای کشورمان ۸ پیروزی، ۷ تساوی و ۸ شکست را در پی داشته است.

نخستین رویارویی تیم های فوتبال ایران و کره جنوبی در بازی های آسیایی سال ۱۹۵۸ بود که کره جنوبی ایران را شکست دهد تا بهترین نتیجه را در تاریخ بازی ها به دست آورد این بازی در روز ۳ خرداد ۱۳۳۷ برگزار شد.

 اما در سال ۱۹۹۶ در حاشیه بازی های جام ملت های آسیا ایران توانست انتقام شکست سنگین سال ۱۹۵۸ را از رقیب خود بگیرد و با نتیجه۶ بر ۲ حریف خود را در هم کوبید ، نکته جالب توجه این است که تیم ملی کشورمان تا قبل از این بازی به مدت ۷ سال در هیچ بازی رسمی شرکت نکرده بود به همین دلیل در حاشیه تیم تغییر نسل صورت گرفت و بازیکنان مسن جای خود را به نسل جدیدی از بازیکنان دادند.

لازم به ذکر است، در سال ۱۹۷۰ و در جریان بازی های آسیایی ایران با نتیجه صفر_ یک مغلوب حریف خود شد، یک سال بعد در سال ۱۹۷۱ در جریان بازی های دوستانه که در سئول انجام شد بار دیگر تیم ملی کشورمان با نتیجه ۲_صفر مغلوب کره جنوبی شد اما در همین سال ایران توانست شکست گذشته را با نتیجه ۲_صفر جبران کند و کره را شکست دهد.

در سال ۱۹۷۲ در رقابت های جام ملت های آسیا ایران با نتیجه ۲ بر یک کره جنوبی را شکست داد، در بازی های آسیایی ۱۹۷۴ که در تهران انجام شد نیز ایران با به ثمر رساندن دو گل کره جنوبی را شکست داد.

گفتنی است، در سال ۱۹۷۷ ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی در بوسان با نتیجه صفر_صفر مساوی به اولین تساوی خود در تاریخ بازی ها دست یافتند این دو تیم در همان سال و در مقدماتی جام جهانی در تهران به مساوی دیگری دست یافتند این بازی با نتیجه دو بر دو به پایان رسید.

در سال ۱۹۸۲ در بازی های آسیایی دهلی نو دو تیم کره جنوبی و ایران بار دیگر به مقابله با یکدیگر پرداختند که این بار ایران با نتیجه یک بر صفر پیروز میدان شد. ۴ سال بعد در حاشیه برگزاری بازی های آسیایی در بوسان در وقت قانونی مسابقه دو تیم به نتیجه یک بر یک دست یافتند اما در ضربات پنالتی کره جنوبی با نتیجه ۶ بر ۵ به برتری رسید.

همچنین این دو تیم در سال ۱۹۸۸ در مسابقات جام ملت های آسیا دوحه مقابل یکدیگر قرار گرفتند که ایران با دریافت ۳ گل از حریف خود مغلوب این بازی بود.

 ۲ سال بعد در ۱۹۹۰ ایران با نتیجه یک بر صفر توانست در بازی های آسیایی پکن کره جنوبی را شکست دهد.

در سال ۱۹۹۳ در بازی های مقدماتی جام جهانی دوحه ایران و کره جنوبی به تساوی صفر _ صفر دست یافتند ایران در سال ۱۹۹۶ انتقام باخت سنگین خود را از کره جنوبی گرفت و با نتیجه ۶ بر ۲ این تیم را در هم کوبید این بازی در جریان جام ملت های آسیا در دوبی انجام شد.

کره جنوبی در سال ۲۰۰۰ و در مسابقات جام ملت های آسیا در تریپولی با نتیجه ۲ بر یک ایران را شکست داد یک سال بعد نیز در بازی های دوستانه قاهره ایران با نتیجه ۲ بر یک ایران را شکست داد یک سال بعد نیز در بازی های دوستانه قاهره ایران با نتیجه یک بر صفر مغلوب تیم کره جنوبی شد.

در این گزارش آمده که دو تیم کره جنوبی و ایران تا ۳ سال مقابل یکدیگر قرار نگرفتند اما در سال ۲۰۰۴ و در جام ملت های آسیا موفق شد کره را شکست دهد نتیجه ۴ بر ۳ ایران را پیروز میدان کرد در سال ۲۰۰۵ در بازی های دوستانه سئول ایران دو گل از رقیب خود دریافت کرد و به شکست در این بازی رضایت داد.

اما در سال ۲۰۰۶ در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا این دو تیم بار دیگر به تساوی یک_ یک رضایت دادند در سال ۲۰۰۶ بار دیگر در مقدماتی جام ملت های آسیا کره جنوبی و ایران مقابل هم قرار گرفتند که ایران با به ثمر رساندن ۲ گل در خانه خود حریف را شکست داد.

در سال ۲۰۰۷ دو تیم ایران و کره جنوبی در جریان مسابقات جام ملت های اسیا در کوالالامپور به تساوی صفر_صفر دست یافتند اما به کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی کره جنوبی با نتیجه ۴_ ۲ ایران را از سد راه برداشت.

در سال ۲۰۰۹ در مقدماتی جام جهانی در دیدارهای رفت و برگشت دو تیم به نتیجه مساوی یک_ یک رسیدند و به بازی خاتمه دادند. گفتنی است،

در سال ۲۰۱۰ نیز این دو تیم با سرنوشت خود در سال ۲۰۰۹ روبرو شدند و در رقابت های جام جهانی به نتیجه یک بر یک در دور رفت و برگشت دست یافتند.

آخرین بازی های این دو تیم مربوط به سال ۲۰۱۱ است که در جریان مقدماتی جام ملت های آسیا و یک بازی دوستانه ایران در مقابل رقیب خود به پیروزی رسید.تیم ملی فوتبال ایران در بازی های خود برابر کره جنوبی به ثمر رساندن ۲۷ گل شده و در مقابل ۳۰ گل نیز از کره ای ها دریافت کرده است علی دایی کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی ایران بهترین گلزن کشورمان در مقابل کره جنوبی بوده است دایی در سال ۱۹۹۶ ۴ گل از ۶ گل ایران را به ثمر رساند./آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.