تاریخ فراموشکار نیست و خرم را از یاد نمی‌برد

۳۰م دیماه ،

محمدرضا شجریان:

محمدرضا شجریان: هنوز باور نمی شود جسم استاد همایون خرم از میان ما رفته؛ امروز کسی به من گفت: بقای عمر شما؛ ارزش زندگی ما به وجود عزیزانی است که در کنارشان هستیم و مطمئن‌ام، هیچ کسی جایگزین او نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، پیکر استاد همایون خرم صبح امروز، اول بهمن ماه با حضور حمید شاه آبادی، محمد میرزمانی، علی ترابی، علی مرادخانی، احمد مسجدجامعی، فرهاد فخرالدینی، انوشیروان روحانی، هوشنگ کامکار، محمد موسوی، کیوان ساکت، علیرضا قربانی، بابک شهرکی، محمد اصفهانی، سالار عقیلی و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

داود گنجه‌ای، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی از سخنرانان ابتدای این مراسم گفت: به آنهایی که به عدالت، صفا و محبت عشق می‌ورزند از طرف خودم و خانه موسیقی و خانواده خرم تسلیت می‌گویم.

وی با بیان این که چه کسی می‌تواند این دلهای عاشق را امروز در تالار وحدت جمع کند افزود: همایون خرم یک هنرمند واقعی، یک اسوه تاریخ و عارف به تمام معنایی بود که در واقع می‌توان او را مسلمان واقعی هم توصیف کرد.

گنجه‌ای یادآور شد هنرمند شیداست، پاک و موحد است و به خدا چسبیده من از همه عزیزانی که در این مراسم امروز حضور یافتند کمال تشکر را دارم.

فرهاد فخرالدینی دربارهٔ استاد همایون خرم گفت:همایون خرم مرد شریف و دوستی واقعی بود و جای ایشان از این به بعد در بین ما خالی خواهد بود. از دست دادن این عزیز هنرمند بسیار سخت است و من این غم بزرگ را به خانواده و تمامی موسیقی دوستان تسلیت می گویم.

در ادامه عباس سجادی گفت: استاد خرم شش دهه تلاش هنری داشتند و نسل های مختلف با آثار ایشان ارتباط برقرار کردند و رمز ماندگاری این هنرمند این بود که استاد خرم فرزند زمان خوش بود ، همچنیناین استاد گرامی از اساتید طراز اول بود و مانند ایشان در آهنگسازی کمتر دیده شده است که تا به این حد بتواند با تمامی مردم ارتباط برقرار کند.

در ادامه این مراسم علیرضا قربانی پشت تریبون رفت و گفت: به نظر من ما بزرگ‌ترین دردانه موسیقی را از دست دادیم زیرا نظیر ایشان کم پیدا می گردد و تنها چیزی که می توانم بگویم این است که این استاد گرامی بسیار اخلاق مدار بودند و مهم ترین ویژگی استاد خرم این بود که می گفتند اخلاق فراتر از قانون است.

در ادامه علیرضا قربانی و محمد موسوی قطعه رسوای زمانه را اجرا و این قطعه را به روح استاد همایون خرم تقدیم کردند. هرچند بغض علیرضا قربانی ترکید و نتوانست رسوای زمانه را بخواند اما مردم با نی محمد موسوی همراه شدند.

محمد اصفهانی درگذشت همایون خرم را به استادان موسیقی تسلیت گفت و بیان کرد: استاد همایون خرم به اصل خودشان بازگشتند و فقط می گویم قدر هنرمندان را تا زمانی که در قید حیات می باشند بدانیم زیرا بعد از آن هیچ فایده ای نخواهد داشت.

رضا خرم با تشکر از حضور اهالی موسیقی و مردم گفت: همه ما از خورشید دور شدیم، پدر من مانند یک خورشید تابان بود و ما از این به بعد گرما و نور وجودش را از دست دادیم ، همچنین از تمامی حق شناسی ها و علی مرادخانی ( رئیس موزه موسیقی) تشکر می کنم زیرا ایشان از روز اول در کنار ما بودند.

علی مرادخانی، مدیر موزه موسیقی نیز ضمن تسلیت به خانواده استاد خرم خاطرنشان کرد: این لحظه ها ماندگار است زیرا یک ملت از عزیزی پاسداری می کنند ، بهترین خاطره ای که از این استاد گرامی دارم این است که در سال ۱۳۶۹ تگناها بسیار بسیار بود و در حوزه موسیقی بسیار ها اعتقاد داشتند ویولن یک ساز غربی است اما استاد خرم به این ساز جان دوباره ای بخشید و زمانیکه صدای موسیقی ایشان از تالار وحدت برخاست بسیاری از سدها فروریخت و در پایان فقط می گویم استاد صفای شما!

در ادامه این مراسم عباس سجادی از حضور تمامی حاضرین تشکر کرد و گفت: در اینجا از دردانه موسیقی ایران ، محمدرضا شجریان می خواهم تا دربارهٔ این استاد گرامی صحبت کنند.

محمد رضا شجریان ضمن تسلیت و تشکر از حضور اهالی موسیقی گفت: من از همه شما که این گونه قدر هنرمندان را می دانید تشکر و قدردانی می کنم زیرا شما میباشید که نهال وجود هنرمندان را آبیاری می کنید. من از ۴۵ سال پیش نه تنها با این استاد گرامی همکار بودم بلکه ایشان برای من دوست واقعی و دلسوز بود ، چهره این عزیز مردمی هیچ گاه از دلها پاک نمی شود زیرا همایون خرم بااخلاق، پرحوصله و پر مهر بود.

وی در ادامه بیان کرد: هنوز باور نمی شود جسم ایشان از بین ما رفته است زیرا ارزش زندگی ما به عزیزانی است که در کنارشان زندگی می کنیم و من مطمئن هستم که هیچ کسی نمی تواند جایگزین این هنرمندان مردمی شود.

محمد رضا شجریان در ادامه تاکید کرد: این عزیز،هم رفت و ما را ترک کرد؛ فقط می توانم بگویم زندگی بدون همایون خرم و عزیزان دیگر لطفی ندارد.

استاد آواز ایران در پایان یک رباعی از خیام را خواند و آن را به روح استاد همایون خرم تقدیم کرد:

جامی است که عقل آفرین می‌زندش/ صد بوسه مهر بر جبین می‌زندش

این کوزه‌گر دهر چنین جام لطیف/ می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش

در پایان این مراسم پیکر زنده یاد همایون خرم بر دوش علاقه‌مندانش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد. انجمن بوشهریان مقیم تهران، برایش سنج و دمام نواختند چراکه همایون خرم، بوشهری بود و سنج و دمام، مراسمی ویژه در بوشهر است.

سالار عقیلی هم آمده بود تا به دوستدارانش امضا دهد و عکس یادگاری بگیرد.

گزارش تصویری مرتبط

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.