تاکسی به شرط کولر

جام جم آنلاین: این‌که کار مسافران و تاکسی‌ها بر سر روشن کردن کولر تاکسی به شرط پول بیشتر، به جایی رسیده باشد که مدیر عامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز وارد ماجرا شود، کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد.

محمد احمدی بافنده می‌گوید: رانندگان تاکسی حق دریافت کرایه اضافه به دلیل روشن کردن کولر را ندارند و نرخ‌های مصوب شورا در خصوص کرایه تاکسی مشخص است.

او با اشاره به خاموش بودن کولر برخی خودرو‌های تاکسی در ایام تابستان ادامه می‌دهد: در برخی خیابان‌ها خودروهایی که گاز سوز هستند نمی‌توانند از کولر استفاده کنند، زیرا موتور کشش لازم را ندارد مانند خیابان ولی عصر که تاکسی که با ظرفیت کامل در حال مسافرکشی است موتور خودرو به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های تاکسی نمی‌کشد و در غیر این صورت راننده تاکسی برای رهایی خودش از گرما هم شده از کولر استفاده می‌کند.

در واقع ماجرا وقتی ناامید کننده و پیچیده است که چنین مساله‌ای تا این حد جدی و چالشی شود. ماجرا می‌تواند اخلاقی و ساده باشد. اگر راننده تاکسی با توجه به توان ماشین یا میل و خواسته خودش کولر روشن کند، پس نیازی نیست که پول بیشتری از بقیه طلب کند.

اگر مسافری احساس گرما می‌کند، می‌تواند درخواست روشن کردن کولر را مطرح کند، اما پیشنهاد پرداخت پول اضافه برای استفاده از کولر تاکسی، نادرست است و البته پذیرش آن از سوی راننده نادرست‌تر به نظر می‌رسد.

این داستان نمونه‌های دیگری هم دارد، مثلا برخی از مغازه‌داران نوشیدنی‌های داخل یخچال را گران‌تر از نوشیدنی‌های خارج از یخچال می‌فروشند و بهانه این ماجرا نیز هزینه برق است.

اگر بخواهیم حساب و کتاب عرضه خدمت و خرید آن را این‌گونه در نظر بگیریم، در واقع کمی دور از عدالت و انصاف برخورد می‌کنیم. بهتر است در این مواقع خودمان را در مقام دریافت کننده خدمت یا مشتری نیز قرار دهیم و فکر کنیم به این نکته اساسی که زندگی ارزش این چانه‌زدن‌ها را ندارد.

آوید طالبیان – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سینا:

    ببخشید این مورد فقط در تهران نیست و در شهرستان های دیگر هم وجود دارد چرا به آن ها رسیدگی نمی شود … همنطور که شما گفتید این یک مشکل اخلاقی است و اگر راننده به شغل خود احترام بگذارد حتما به مسافرین خود نیز احترام خواهد گذاشت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.