تالار شیشه ای بازدهی مثبت ۱۰۶ نماد فعال در بازار سهام را شاهد بود

با جابجایی بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۲۶۶ میلیون سهم طی یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۳۲۵ دفعه معاملاتی، ارزشی بالغ بر ۴۲ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال را رقم زدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، آغاز مرداد ماه با شروع ماه مبارک رمضان مصادف شد و بورس معاملات اولین هفته کاری خود در حالی آغاز کرد که شاخص کل از رقم ۲۵ هزار و ۳۹ واحدی با ۴۹ واحد رشد به ۲۵ هزار و ۸۸ واحدی افزایش یافت.
براساس این گزارش ، طی معاملات این هفته ۱۵ صنعت بورسی با رشد قیمت سهام زیر مجموعه خود به کسب بازدهی مثبت دست یافتند و در مقابل ۲۱ صنعت با افت قیمت ها مواجه شدند. بطوریکه صنعت واسطه گری های مالی با تحقق نزدیک به ۱۱ درصد بازدهی مثبت بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت و با ایستادن در جایگاه پربازده ترین صنعت مدال برتر این رقابت ها را بر گردن آویخت. پس از آن نیز دو صنعت قند و شکر و نیز لاستیک و پلاستیک به ترتیب با تحقق بالغ بر ۱۰ و ۷ درصد بازدهی مثبت، به عنوان مقام دوم و سوم صنایع مختلف در کسب بیشترین بازدهی ها برگزیده شدند.
این در حالی است که صنعت پیمانکاری صنعتی به دلیل افت نزدیک به ۱۹ درصدی قیمت سهام بالاست به عنوان تنها نماینده فعال گروه خود بدترین عملکرد را به نمایش گذاشت و در جدول طبقه بندی صنایع از منظر کسب بیشترین بازدهی مثبت در جایگاه آخر ایستاد.
پس از آن نیز صنعت ابزار پزشکی با کاهش ۱۰ درصدی و صنعت ذغال سنگ با افت حدود هشت درصدی قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود پس از گروه پیمانکاری صنعتی بیشترین میزان افت را تجربه کردند.
طبق این گزارش، طی هفته جاری پربازده ترین سهم بورس، سهام “قشیر” بود که توانست با تحقق بیش از ۲۵ درصد بازدهی مثبت پربازده ترین سهم بورسی شود و در مقابل سایر حریفان خود به پیروزی دست یافته و بر دیگر سهم ها پیشی گیرد. پس از آن نیز سهام دو شرکت لبنیات کالبر و قند قزوین به ترتیب با تحقق ۲۴ و ۲۲ درصد بازدهی مثبت، پس از قند شیروان پربازده ترین سهام معاملات این هفته بودند.
اما در مقابل سهام “بالاس” با کاهش بیش از ۱۸ درصدی قیمت طی معاملات هفته جاری، به قعر جدول رتبه بندی شرکت ها به لحاظ کسب بیشترین میزان بازدهی مثبت سقوط کرد و از آخر اول شد.
گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و معادن منگنز ایران نیز در مقابل سایر رقبا شکست را پذیرفتند و با تحقق ۱۴ و ۱۰ درصد بازدهی منفی مغلوب سایر شرکت ها شدند.
طی این دوره از معاملات بورس بانک پارسیان به عنوان نقد شونده ترین سهم بازار سهام انتخاب شده و مقام اول را کسب کرد.
رتبه دوم و سوم نقد شونده ترین سهام این هفته از معاملات بورس نیز به سهام “پارسان” و “ثاژن” اختصاص یافت و این در حالی است که سهام شرکت پتروشیمی ممسنی پایین ترین رتبه نقدشوندگی را در میان سایر شرکت ها در اختیار گرفت. پس از آن نیز دو سهم کارتن ایران و دارو امین در پایین ترین خانه این جدول قرار داشتند.
شایان ذکر است بورس در حالی به اولین هفته کاری خود در مرداد ماه ۹۱ پایان داد که ۱۰۶ نماد فعال در بازار سهام بازدهی مثبت کسب کردند، ۲۰ نماد نیز هفته ای بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی را پشت سر گذاشتند و مابقی نمادها یعنی ۱۴۳ نماد نیز بازدهی منفی را پوشش دادند. بازدهی کل بورس طی این هفته نیز به طور متوسط ۰٫۵۸ درصد مثبت بود که نسبت به هفته گذشته رشد چشمگیری را از خود به نمایش گذاشته، چرا که این رقم در هفته قبل منفی و بیش از یک درصد بوده است.
در ادامه این گزارش همایون دارابی کار گزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با بیان این مطلب گفت: شاخص کل در معاملات دیروز با ۵٫۵۰ واحد کاهش به رقم ۲۵ هزار و ۸۸٫۸ واحد و شاخص صنعت با ۱۵٫۴۱ واحد افت رقم ۱۹ هزار و ۹۴۰٫۵۰ واحد را در آخرین روز کاری به ثبت رسانید.
این کارگزار اضافه کرد: در روند معاملات دیروز ۱۸۹ میلیون و ۸۶۳ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۴۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون تومان در ۹ هزار و۲۸۹ نوبت معاملاتی مورد خرید و فروش قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: نمادهای سرمایه گذاری غدیر ۶٫۸۲، ملی صنایع مس ایران ۵٫۳۳ و مدیریت پروژهای نیروگاهی با ۴٫۳۷ واحد بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص ها در تالارشیشه ای داشت.
این کارگزار تاکید کرد: نمادهای سایپا، صنایع پتروشیمی کرمانشاه و قند اصفهان همچنین نمادهای سرمایه گذاری شاهد، قند مرودشت و قطعات اتومبیل ایران هرکدام بهترین صف های خرید و فروش را در بازار شاهد بودند.
دارابی اظهار داشت: سرمایه گذاری مسکن، مخابرات ایران، بانک پاسارگاد و بانک ملت بیشترین حجم دادوستد را به خود اختصاص دادند.
در پایان خاطر نشان می شود در کل معاملات هفته گذشته با جابجایی بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۲۶۶ میلیون سهم طی یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۳۲۵ دفعه معاملاتی، ارزشی بالغ بر ۴۲ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال را رقم زدند که پالایش نفت بندرعباس با معامله ۶۹۰ میلیون سهم خود پر گردش ترین سهم بازار سهام طی هفته جاری بود و سهام افرانت نیز از این منظر به عنوان کم گردش ترین سهم بورس انتخاب شد./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.