تاکید روسیه به کره‌شمالی برای لغو آزمایش موشکی

۱۳م آذر ،

روسیه امروز (دوشنبه) به کره شمالی تاکید کرد تا برنامه خود برای انجام دومین آزمایش موشکی در سال ۲۰۱۲ میلادی را متوقف کند چرا که این اقدام نقض محدودیت‌هایی است که از جانب شورای امنیت اعمال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: به دولت پیونگ‌یانگ تاکید می‌کنیم که تصمیم خود را برای انجام آزمایش موشکی مورد بازبینی قرار دهد.

آژانس خبری کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد تا یک موشک دیگر را برای قرار دادن یک ماهواره در مدار مورد آزمایش قرار دهد و مکررا به همسایگانش اعلام کرده که این آزمایش موشکی شبیه به همان آزمایشی است که در ماه آوریل سال جاری میلادی با ناکامی مواجه شد.

روسیه با انتقاد از برنامه موشکی ناموفق کره شمالی در ماه آوریل به پیونگ‌یانگ اخطار داده که استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک و پرتاب موشک زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت است.

کره شمالی اعلام کرد که این موشک‌ها تنها برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار و برای مقاصد صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه همچنین آمده است که اگر تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی برداشته شود، به این کشور اجازه داده می‌شود تا تنها برای استفاده در موارد صلح‌آمیز آزمایش‌های موشکی انجام دهد.

روسیه اغلب میان کره شمالی و سایر کشورهایی که علیه پیونگ‌یانگ به فعالیت‌ می‌پردازند یک تعادل ایجاد کرده و خواستار اجتناب قدرت‌های بزرگ از تحریم‌ها علیه این کشور شده است چرا که اقدامات می‌تواند “زیان‌بار” باشد.

روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت است که از هرگونه بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت ناخرسند است. آزمایش‌های موشکی پیشین کره شمالی سبب نگرانی‌های بسیاری در میان روس‌هایی که در نزدیکی مرز با کره شمالی زندگی می‌کنند، شده بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.