تایید اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان

۰۹ام بهمن ،


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، کدخدایی با بیان اینکه پس از اصلاحاتی که مجلس اعمال کرد، مغایرتی در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوی در جلسه اخیر شورای نگهبان با شرع و قانون اساسی ملاحظه نشد گفت: هیئت اجرایی مرکزی نیز در این قانون باقی ماند، اگرچه ایراداتی به اختیارات این هیئت داشتیم که مجلس آنها را اصلاح کرد و مقداری اختیارات این هیئت محدود شده است.

یادآور می‌شود بر اساس طرح مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری را هیئت اجرایی مرکزی انتخابات متشکل از نمایندگانی از سه قوه و هفت نفر از چهره‌های ملی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به ریاست وزیر کشور اجرا می‌کند.

کدخدایی درخصوص طرح مجلس دربارهٔ ممنوعیت عضویت کارمندان و مدیران دستگاههای اجرایی در هیئتهای مدیره، با بیان اینکه تفسیر شورای نگهبان مبنی بر این بوده است که عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب نمی شود، گفت: تفسیر شورای نگهبان همچنان بر جای خود باقی است که عضویت در شورای نگهبان شغل نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه چنین تفسیری ازجانب شورای نگهبان وجود دارد و بارها مطرح شده است، تعجب کردیم که چطور بحثی را که مربوط به هیئت مدیره‌ها و پرداختهای آنچنانی است،  به حقوقدانان شورای نگهبان نسبت می دهند.

کدخدایی با بیان اینکه ماده ۱۵ طرح مجلس عیناً همان چیزی است که پیشتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسانده بود گفت: قانونی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است چون با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود به مجمع رفت و در مجمع مصوباتی که مربوط به اختلاف شورای نگهبان و مجلس هست محدود به زمان مشخصی است، بنابراین نمی‌توانند دوباره آن را اینجا بیاورند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: وقتی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت مصوب شده است مجلس دیگر نمی تواند وارد این مسئله شود.

وی افزود: این تفسیر قبلی شورای نگهبان است؛ اینکه آقایان اشاره کردند چون ما حقوقدانان شورای نگهبان را گفتیم ایراد گرفته شده است، این طور نیست.

کدخدایی گفت: اگر سوابق کار ما را بررسی کنید، در دو، سه مورد دیگر نیز در قبل این مسئله مطرح شده بود که ایراد گرفته شد و الان هم بیش از ۱۴ ایراد به مصوبه موسوم به دوشغله بودن گرفته شد که جزئیات آن به زودی اعلام می گردد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.