تایی چی؛ ورزشی درمانگر

۱فروردین ۱۳،
ممتاز نیوز : انجام ورزش در هر زمانی مفید است، اما طب سنتی پیشنهاد می‌کند همزمان با بیدار شدن طبیعت باید انجام فعالیت‌های ورزشی را افزایش داده، بویژه باید دقایق یا ساعاتی از روز را به انجام حرکات ورزشی در فضای باز سپری کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ حتما شما تا به حال شنیده‌اید که یوگا ورزشی است که می‌تواند با ایجاد تمرکز و آرامش برای شما خواص درمانی نیز داشته باشد، اما شاید کمتر نام ورزش تایی چی را شنیده باشید.

از تایی چی و چی گونگ به عنوان مادر ورزش رزمی کونگ‌فو نام برده می‌شود. این ورزش که در چین و شرق دور بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد، در طب سنتی این کشور جایگاه ویژه‌ای در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد.

کلمه «چی» به معنای انرژی حیاتی است و اساس این ورزش بر افزایش انرژی‌های حیاتی بدن و حفظ یا بازگرداندن تعادل ارگان‌های داخل بدن و در نهایت کمک به سلامت یا درمان بیماری‌هاست.

حرکات ورزشی تایی چی آرام و موزون همراه با تفکر و تعمق بوده و تنفس در آن نیز بسیار منظم و در کنترل فرد است. در این ورزش عضلات منقبض و سفت نمی‌شوند و همواره در حالت شل و آرامش می باشند. مطالعات مختلف علمی نشان داده است حرکات آرام و موزون تایی چی جریان خون، انرژی و لنف را افزایش می‌دهد و به تنظیم حرکات دستگاه گوارش و روده‌ها نیز کمک می‌کند. دمای بدن را تنظیم و به بهبود وضع تنفس و متابولیسم بدن کمک می‌کند. این روش همچنین در بهبود وضع قلبی عروقی فرد موثر است. گزارش‌ها و تحقیقات علمی نشان داده است تایی چی می‌تواند در کنترل فشار خون در اشخاص با فشار خون بالا مفید باشد. در بسیاری از بیمارستان‌های کشور چین، درمانگرانی وجود دارند که روزانه این ورزش را به بیماران آموزش می‌دهند.

براساس فلسفه طب سنتی چین (یین و یانگ)، حرکات تایی چی به هماهنگی طبیعت و بدن و جریان بهتر نیروی حیاتی و انرژی در بدن می‌انجامد.

این روش ضمن کمک به سلامت جسمی می‌تواند سبب آرامش، افزایش تمرکز، تقویت حافظه، کاهش تنش و اضطراب شود. انجام این ورزش به اشخاص مسن برای کمک به پیشگیری و درمان آلزایمر، مشکلات خواب و نیز طول عمر بیشتر پیشنهاد می‌شود. مطالعات نشان داده است ورزش تایی‌چی به عنوان یک درمان مکمل در بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان می‌تواند موثر باشد.

این ورزش برخلاف آن‌که حرکات آرام و بدون فشاری را به ورزشکار تحمیل می‌کند، اما متابولیسم را افزایش داده و سبب سوزاندن حجم بالایی از کالری می‌شود، ضمن آن‌که به بهبود ساختار قامت و ستون فقرات کمک می‌کند که در نهایت می‌تواند به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند.

در تایی چی، ورزشکار قسمت فوقانی بدن را شل کرده و تنفس با نظم و کنترل خاصی انجام می‌شود. دست‌ها، حرکات خاص و منظمی را تکرار می‌کند. زانوها خم و شل شده و حرکات موج‌وار از دست به پای مخالف منتقل می‌شود. گزارش‌های مختلفی از تاثیرات مثبت این ورزش برای بیمارانی که دیابت، بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های قلبی، ام.اس و پارکینسون دارند، انتشار یافته است.

به امید آن‌که فعالیت‌های ورزشی شما در بهار، سلامت را برایتان به ارمغان بیاورد.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.