تبخال

سلامت > درمان– بیماری‌های ویروسی معمولا تظاهرات بیرونی مختلفی دارند. یکی از انواع عارضه‌های ویروسی که تظاهرات بیرونی آن به‌صورت زخمی بر گوشه لب‌ها ظاهر می‌شود، تبخال است.

از نظر پزشکی، تبخال نتیجه حمله ویروس هرپس سیمپلکس است که البته غیر از جلو و کنار لب‌ها امکان دارد بر اندام‌های تناسلی نیز ظاهر شود که البته عوارضی خطرناک دارد. تبخال عارضه‌ای بسیار مسری نیز محسوب می‌شود. همچنین از نظر پزشکان، مبتلایان به تبخال نیز نمی‌توانند تشخیص دهند که چه وقت ویروس را منتقل می‌کنند. تبخال معمولا با عوارضی چون سوزش یا خارش مدام همراه است و به‌طور دوره‌ای در مبتلایان بروز و ظهور پیدا می‌کند.

گیاه‌درمانگران یکی از نخستین توصیه‌ها به مبتلایان به این عارضه را استفاده از گیاه بادرنجبویه می‌دانند. بادرنجبویه به‌خاطر ترکیبات ضد‌ویروسی مختلفی که با خود دارد، گیاهی ضد‌تبخال معرفی می‌شود. ترکیب پلی‌فنل‌ها یکی از این ترکیبات ویژه در بادرنجبویه است. تفاله کیسه‌ای چای بادرنجبویه را می‌توان بعد از نوشیدن مستقیما برای بهبود روی ضایعه تبخال گذاشت. بعد از بادرنجبویه، دیگر گیاهان خانواده نعناع نیز برای درمان تبخال از سوی گیاه‌درمانگران توصیه می‌شود.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان می‌دهد که سیر اثرات ضد‌ویروسی مفیدی علیه هر دو نوع ویروس خانواده تبخال دارد. استفاده از خردکرده ‌سیرخام روی سالاد یا غذا در این زمینه بسیار مفید است. گیاه‌درمانگران همچنین برای بهبود تبخال استفاده موضعی از ترکیب روغن‌های اسانس لیمو و شمعدانی یا اکالیپتوس و برموگات را پیشنهاد می‌کنند. برخی گیاه‌درمانگران اعتقاد دارند اگر با نخستین علائم تبخال این روغن‌های اسانس مصرف شوند، در جلوگیری از ظهور ضایعات تبخال می‌توانند مؤثر باشند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.