تبعات حذف احتمالی ارز دانشجویی

جام جم آنلاین: این روزها خبرهای متفاوتی درباره ارز دانشجویی به‌گوش می‌رسد، در حالی که وزارت علوم می‌گوید دلیلی برای حذف ارز دانشجویی وجود ندارد، اما بسیاری از دانشجویان ایرانی خارج از کشور،‌ نگران هستند که مبادا ارز تحصیلی هم به سرنوشت ارز مسافرتی گره بخورد.

پیشتر نیز درخصوص ارز مسافرتی، همین روند تکرار شد و ابتدا اخبار ضد و نقیضی درباره حذف ارز مسافرتی به گوش رسید، ‌اما در نهایت بانک مرکزی آب پاکی را روی دست همه ریخت و از حذف ارز مسافرتی برای گردشگران ایرانی خبر داد.

اما نکته اصلی اینجاست که نباید فراموش کنیم بین ماهیت پرداخت ارز مسافرتی با ارز دانشجویی، تفاوت عمده‌ای وجود دارد؛ یعنی شاید با حذف ارز مسافرتی، جریان خروج ارز از کشور برای سفرهای غیرضروری کاهش یابد، اما درباره ارز دانشجویی، قضیه کاملا فرق می‌کند.

اول این که دانشجویان ایرانی خارج از کشور در هر کجای جهان هم که مشغول به تحصیل باشند، باز هم شهروند ایرانی محسوب می‌شوند و حمایت از شهروند ایرانی در هر نقطه از جهان، از مهم‌ترین وظایف دولت است بنابراین اگر دولت با ارائه تسهیلات مالی به این دسته از شهروندان ایرانی، گوشه‌ای از مشکلات مالی آنها را حل می‌کند، صرفا باید به عنوان یکی از وظایف قانونی دولت شناخته شود.

دوم این که دانشجویان ایرانی خارج از کشور با هدف تحصیل علم و فراگیری دانش روز دنیا به کشوری دیگر مهاجرت کرده‌اند که محصول دانش افزایی بسیاری از این دانشجویان به‌طور مستقیم به رونق بازار علم و فناوری در ایران کمک خواهد کرد، اما ارائه ارز مسافرتی به گردشگران ایرانی، بجز رونق دادن به صنعت گردشگری کشورهای دیگر، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

افزایش فشار مالی به خانواده‌های این گروه از دانشجویان جوان، بازگشت اجباری برخی از آنها به کشور و ایجاد محدودیت برای تعامل علمی بین دانشجویان ایرانی و دانشمندان خارجی، از جمله مهم‌ترین تبعات منفی این اتفاق است، اتفاقی که بی گمان برای کشوری که می‌خواهد تا سال ۱۴۰۴ در رتبه نخست علم و فناوری منطقه قرار بگیرد، مفید نخواهد بود.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.