تبلت اندرویدی یا ویندوزی !؟

android-or-windows-tablet

چند سال است که صنعت رایانه به سمت تبلت ها آمده است. رایانه های کوچکی که نه موس دارند و نه صفحه ی کلید ولی بسیاری از کارهای روزمره افراد را انجام می دهند. تبلت ها رایانه هایی هستند که یک طرف آن ها را صفحه ی نمایش بزرگ لمسی تشکیل می دهد. مهم ترین ویژگی یک تبلت، سیستم عامل آن است. سیستم عامل همان چیزی است که با آن کار می کنید. سیستم عامل مشخص می کند که یک تبلت چه کارایی هایی خواهد داشت و چه نرم افزارهایی بر روی آن نصب خواهد شد. امروزه  Android و Windows دو سیستم عاملی هستند که در بهترین و معروف ترین تبلت های جهان استفاده می شوند. هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند که در این مطلب آسمونی می خواهیم آن ها را بررسی کنیم تا موقع خرید با دید باز تری بتوانید انتخاب کنید.

android or windows tablet تبلت اندرویدی یا ویندوزی !؟

سیستم عامل Android

Android سیستم عاملی است که گوگل ایجاد کرده است. این سیستم عامل ابتدا مخصوص گوشی های هوشمند بود ولی از نسخه ی ۲.۱ به تبلت های نیز آمد. نسخه ی ۳ آندروید برای صفحه های لمسی بزرگ بهینه سازی شد و اکنون نسخه ی ۴ آن نیز منتشر شده است. این سیستم عامل مانند iOS بسیار پرطرفدار است و با اینکه از همه جهت عالی است ولی به اندازه ی iOS ساده و خوش ساخت نیست و نرم افزارهای موجود برای آن (با اینکه آن قدر زیاد هستند که اصلاً از تصور خارج است) ولی به اندازه ی نرم افزارهای iOS نیستند. اکثر تبلت های موجود در بازار به این سیستم عامل مجهز هستند. یعنی بر خلاف iOS که شما را به تبلت های گران قیمت iPad محدود می کند، تبلت های بسیار زیاد با قیمت های متفاوت وجود دارند که از سیستم عامل آندروید استفاده می کنند. نرم افزارهای آندروید را می توانید از فروشگاه Google Play یا از فروشگاه های دیگر که بر روی آن نصب کرده اید دریافت کنید. یا در صورت تمایل فایل های نصب نرم افزارها را به صورت دستی بر روی آن نصب کنید. از این نظر محدودیت موجود در iOS را نخواهید داشت. بر خلاف iOS، آندروید از Adobe Flash پشتیبانی می کند. یعنی می توانید از طریق گوشی آندروید محتویات Flash را در وب سایت ها مشاهده کنید. نکته ی جالبی که در مورد آندروید وجود دارد این است که این سیستم عامل یک سیستم عامل «منبع باز» است. یعنی سازنده ها می توانند کد منبع آن را دریافت کنند و برای کارایی هر دستگاه، آن را تغییر دهند.

 

سیستم عامل Windows

قبل از ویندوز ۸ تبلت هایی مجهز به ویندوز ۷ در بازار وجود داشت. این سیستم عامل مخصوص رایانه های لپتاپ و رایانه های PC طراحی شده است و به این خاطر بر روی تبلت کارایی بالایی ندارد، کند است و باتری را زود مصرف می کند.

البته کاربرانی که می خواهند از نرم افزارهای تولید محتوا (مثل نرم افزارهای Office، یا نرم افزارهای Adobe) استفاده کنند، باید تبلتی خریداری کنند که دارای سیستم عامل ویندوز باشد. با آمدن ویندوز ۸ تحولی درتبلت های ویندوزی ایجاد شد. رابط کاربری جدید ویندوز ۸ (که مترو نام دارد) برای صفحات لمسی طراحی شده است.

از لحاظ کارایی نیز ویندوز ۸ بسیار بهینه سازی شده است تا بر روی تبلت ها خوب کار کند. ویندوز ۸ دو نوع است: Windows RT و Windows 8 معمولی. Windows RT بر روی تبلت هایی با پردازنده ی ARM به کار می رود. این نسخه از ویندوز تنها به رابط کاربری جدید ویندوز ۸ مجهز است. بنابراین تنها نرم افزارهایی که مخصوص این رابط کاربری ساخته شده باشند بر روی آن نصب می شوند. فعلاً این یک عیب بزرگ برای این سیستم عامل است به این خاطر که ویندوز ۸ تازه به بازار آمده و نرم افزارهای زیادی برای رابط کاربری جدید آن وجود ندارد. تبلت هایی که دارای پردازنده های Intel Core هستند از Windows 8 کامل استفاده می کنند.

در ویندوز ۸ که بر روی این تبلت های نصب است هم رابط کاربری جدید و هم رابط کاربری کلاسیک ویندوز وجود دارد. یعنی بر روی این تبلت ها می توانید نرم افزار تولید محتوا (مثل نرم افزارهای Office، و Adobe) را نصب کنید. نکته ی قابل توجه این است که این نرم افزارها مانند رابط کاربری کلاسیک ویندوز ۸ مخصوص صفحات لمسی ساخته نشده اند (البته به جز برخی از آن ها مثل نرم افزارهای Office) و کاربر با صفحه ی لمسی نخواهد توانست به راحتی موس و صفحه ی کلید با آن ها کار کند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.