تبلیغ تنقلات غیر مفید در تلویزیون و تاثیر آن بر کودکان

همانطور که می دانیم تاثیرات منفی تماشای زیاد تلویزیون بر وزن کودکان ثابت شده است . سرگرمی های بی تحرک مانند تماشای تلویزیون می تواند…

همانطور که می دانیم تاثیرات منفی تماشای زیاد تلویزیون بر وزن کودکان  ثابت شده است . سرگرمی های بی تحرک مانند تماشای تلویزیون می تواند یکی از عوامل مهم چاقی در کودکان باشد.به تازگی مطالعات نشان داده اند که علاوه بر تحرک کم ، افزایش اشتهای کودکان بعد از دیدن تبلیغات غذاهای تجاری از تلویزیون نیز، یکی دیگر از دلایل این امر می باشد.

طی مطالعه ای که اخیرا در انگلستان،  روی کودکان ۶ تا ۱۳ ساله انجام شده است، مشخص شدتماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکی های صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیرگذار است،  به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند، این احساس گرسنگی در آنها تشدید می شود. علاوه بر این مشاهده شد، این آگهی ها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می دهد.

یافته های این مطالعه که در ژورنال  Pediatrics  منتشر شده است، نشان داد، روزهایی که کودکان این آگهی ها را تماشا می کنند، در مقایسه با روزهایی که تبلیغات دیگری مثل اسباب بازی می بینند، تمایل زیادی برای شیرینی و غذاهای چرب دارند. این مسئله بویژه در مورد کودکانی که به طور معمول هرروز زمان زیادی به تماشای تلویزیون می نشینند (بیشتر از ۲۱ ساعت در هفته ) صادق است.

برطبق این نتایج، آکادمی اطفال آمریکا بر ضرورت ممنوعیت پخش این قبیل آگهی های تبلیغاتی به عنوان راهکاری مناسب برای  مقابله با چاقی در کودکان تاکید کرده است. با این حال در زندگی واقعی، عوامل دیگری نیز مثل همکاری والدین با بچه ها برای تهیه این غذاها مهم هستند.

نکته عملی: مشاهده تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مواد غذایی، علاوه بر اینکه بر باورهای کودکان در مورد تغذیه و انتخاب آن ها از مواد غذایی تاثیر می گذارد، باعث افزایش اشتها و تمایل آنها به مصرف میان وعده های غیر مفید نیز می شود ، بنابراین والدین باید ساعات تماشای تلویزیون را برای کودکانشان محدود کرده و از دسترس قرار دادن غذاهای تجاری غیر مفید امتناع کنند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.