تجار ایرانی مراقب تله کلاهبرداران نیجریه‌ای باشند!

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از ایسنا

85-22.jpg

معاون مبارزه با جرایم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی به بازرگانان و تجار اخطار داد که نسبت به کلاهبرداری نیجریه‌ای هوشیار باشند.

سرهنگ تورج کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن اخطار به تجار و بازرگانان ایران در مورد شیوع کلاهبرداری نیجریه‌ای در کشور گفت: یکی از شایع‌ترین جرایم در فضای مجازی کلاهبرداری نیجریه‌ای است.

وی با بیان اینکه بیشترین قربانیان این نوع کلاهبرداری تجار و بازرگانانی می باشند که از طریق فضای مجازی و نامه‌الکترونیکی با تجار، شرکت‌ها و سازندگان خارجی در ارتباط می باشند، گفت: تجاری که داخل کشور اقدام به سفارش، خرید و … اجناس خود از طریق نامه‌ الکترونیکی می‌کنند افرادی می باشند که در معرض خطر کلاهبرداران نیجریه‌ای قرار دارند.

معاون مبارزه با جرایم پلیس فتای ناجا در تشریح شیوه و شگرد کلاهبرداران نیجریه‌ای گفت: این افراد با نفوذ به پست الکترونیکی تاجر و بازرگانان مربوطه اقدام به ساختن ایمیلی مشابه با آدرس اصلی بازرگان یا شرکت خارجی نموده و با ارسال شماره حساب غیرواقعی و غیراصلی بازرگان مورد معامله را ترغیب می‌کنند که مبلغ قرارداد را به شماره حساب تازه ارسال کند.

وی با بیان اینکه این کلاهبرداران نیجریه‌ای پس از جلب اعتماد بازرگانان و ارسال شماره حساب جعلی، اقدام به کلاهبرداری از این افراد می‌کنند، گفت: بازرگانان داخلی پس از واریز پول به انتظار اجناس خود می‌مانند اما پس از مدتی پس از عدم‌وصول سفارشات متوجه کلاهبرداری مربوطه می‌شوند.

کاظمی با بیان اینکه پیگیری پلیسی کلاهبرداران نیجریه‌ای بنا به دلایلی سخت و وقت‌بر است به تجار توصیه نمود به ایمیل‌های مشکوک به هیچ عنوان پاسخ ندهند و تبادلات ارزی خود را از راه‌های مختلف همچون تلفن و مکاتبات غیراینترنتی مختلف کنترل نمایند.

وی به تجار و بازرگانان توصیه‌کرد: پس از واریز پول حتما تاییدیه نامه‌الکترونیکی را از طرف قرارداد خارجی اخذ نموده و پاسخ ایمیل را با گزینه ریپلای (Replay) ندهند بلکه مجددا به اینباکس خود مراجعه و با استفاده از آدرس ایمیل اولیه پاسخ طرف خارجی را بدهند.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا شگرد کلاهبرداری نیجریه‌ای در چند ماه اخیر رشد داشته است گفت: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه این شیوه کلاهبرداری بوده‌ایم به گونه‌ای که امروزه ۱۰ درصد جرایم فضای مجازی مربوط به این نوع کلاهبرداری است.

وی در پایان ضمن توصیه به بازرگانان و تجار ایرانی مبنی بر دقت عمل در هنگام مبادلات از طریق نامه‌های الکترونیکی گفت: از آنجایی که پیگیری پرونده‌های تحت عنوان کلاهبرداری نیجریه‌ای سخت و وقت‌بر است و ممکن است نتیجه خاصی نیز حاصل نشود، بازرگانان با دقت نظر می‌توانند از ایجاد چنین پرونده‌هایی جلوگیری نمایند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.