تجمع در مقابل بانک مرکزی / بلاتکلیفی سپرده گذاران موسسه مالی اعتباری ایرانیان

علی پاکزاد: جمعی از سپرده گذاران و افرادی که از موسسه مالی و اعتباری ایرانیان مطالباتی دارند در اعتراض به بلاتکلیفی ایجاد شده بعد از ادغام این مجموعه در موسسه مالی و اعتباری قوامین در مقابل بانک مرکزی تجمع کرده اند. 

 بنا به گزارش خبرنگار خبرآنلاین تجمع کنندگان در اعتراض به عدم پاسخگویی در قبال سپرده ها و مطالبات شان از سوی موسسه ایرانیان و قوامین دست به این تجمع زده بودند که با قول رسیدگی به وضعیت ایشان از سوی بازرسی بانک مرکزی جمعیت در حدود ساعت ۱۴ متفرق شدند.
موسسه اعتماد ایرانیان در سال ۸۹ با مجوز بانک مرکزی از صندوق به موسسه مالی تغییر وضعیت داد و تا سال ۹۱ که بحث ادغام این مجموعه در موسسه مالی و اعتباری قوامین مطرح شد بنا به اطلاعات مندرج در سایت اعتماد ایرانیان ۵۰۰ شعبه فعال در سراسر کشور راه اندازی کرده است.
روابط عمومی بانک مرکزی در مورد رسیدگی به وضعیت مطالبات این موسسه به خبرنگار ما گفت: « در حال حاضر هنوز فرآیند ادغام دو موسسه هنوز تکمیل نشده بنابراین موسسه قوامین نمی تواند پاسخگوی همه مطالبات موسسه اعتماد ایرانیان باشد، البته از سوی دیگر هم به نظر می رسد تجمع کنندگان چون نه از سوی موسسه ایرانیان و نه از موسسه قوامین نتوانسته اند پاسخ درستی دریافت کنند، در مقابل بانک مرکزی تجمع کرده اند و  معاونت بازرسی بانک مرکزی مسئولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده گرفته است و به زودی وضعیت این مطالبات و سپرده های مردم مشخص خواهد شد. »
قابل ذکر است در میان تجمع کنندگان تعدادی از سپرده گذاران شهرستانی هم حضور پیدا کرده بودند.
روابط عمومی ها چه می گویند؟
به رغم پیگیری های انجام شده از سوی خبرنگار خبرآنلاین هیچ یک از شماره تماس های موسسه اعتماد ایرانیان پاسخ گو نبوده و امکان پیگیری وضعیت پیش آمده وجود ندارد.
اما در سوی دیگر ماجرا، روابط عمومی موسسه قوامین هم در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرآنلاین ضمن بی اطلاعی از زمان به نتیجه رسیدن مراحل ادغام و پرداخت مطالبات و سپرده های مردم در موسسه ایرانیان تاکید بر پیچیده بودن مراحل این ادغام و رسیدگی به وضعیت مطالبات و بدهی های موسسه اعتماد ایرانیان کرد.
روابط عمومی موسسه قوامین در پاسخ به این پرسش که آیا سود دوره زمانی ادغام و در واقع دوره ای که مردم امکان دسترسی به پول خود ندارند را موسسه قوامین پرداخت می کند گفت: « اصل پول و سپرده های مردم توسط موسسه قوامین تضمین شده ولی در مورد سود دوره انتقال به نظر موسسه قوامین هیچ تعهدی نخواهد داشت و البته فرایند ادغام هم به طور حتمی زمانبر است. »
از این اظهارات می توان اینگونه برداشت کرد که موسسه ایرانیان در عمل توان پاسخگویی به مطالبات مردم را نداشته است و دلیل اصلی این ادغام هم وضعیت نا مناسب این موسسه بوده است، در حالی که روابط عمومی موسسه مالی قوامین حاضر به تائید و یا تکذیب این مورد نبود.
اعتراض مجلس به بانک مرکزی
البته در همین رابطه ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی اظهارکرد: در این جلسه تصمیماتی مبنی بر ادغام موسسات مالی و اعتباری گرفته شد، تا این موسسات بتوانند به دلخواه خود با هم ادغام شوند .
وی در مورد بلوکه شدن سرمایه مردم و برخی سرمایه گذاران در برخی موسسات ادغام شده از جمله موسسه منحل شده اعتماد ایرانیان افزود: مسئولان این گونه موسسات باید در ازای اقدامات خلاف قانون از جمله بستن حساب ها و بلوکه کردن سپرده گذاری ها باید پاسخگو باشند؛ چراکه نمی توان با سرمایه مردم بازی کرد.
فتحی پور درباره بلوکه کردن سپرده گذاری ها و بستن سیستم حساب های مردم در موسساتی که قرار است ادغام شوند را به اسم ساماندهی خلاف قانون و شرع دانست و ادامه داد: معنی این کار سامان دهی نیست. این موضوع به ذلالت کشیدن عده ای سهامدار و سرمایه گذار است که به چنین موسساتی اعتماد کردند و سرمایه های خود را به این افراد سپرده اند.
نماینده مردم کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در خصوص ادغام های صورت گرفته، بانک مرکزی باید به مردم پاسخگو باشد. معنی ندارد بانک یا موسسه ای در هم ادغام شوند، اما سرمایه عده ای بلا تکلیف باشد و کسی هم پاسخگو نباشد.

۲۲۲۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. بازنشسته:

    چرا باید قوامین بدهی صندوق اعتماد را بدهد که مشتریانش به خیال این که قوامین ورشکست شده و با انبوه مراجعین مواجه شود .مثل صندوق میزان نشود به پدیده وام داد انگاه چنان شد که دیدیم .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.