تجمع معدنچیان اعتصابی /تشدید ناآرامی های کارگری در آفریقای جنوبی

بگزارش منابع خبری محلی این تجمع در استادیومی ورزشی در نزدیکی معدن شرکت آنگلوآمریکن واقع در منطقه معدنی ˈروستنبرگˈ در یکصد کیلومتری شمال ژوهانسبورگ برگزار شد.

بگزارش ایرنا ، هدف از این تجمع اعتراضی ، ایجاد فشار مضاعف بر شرکت آنگلو آمریکن بزرگترین تولید کننده پلاتینیوم جهان برای پذیرش خواسته حقوقی کارگران و خودداری از اخراج معدنچیان اعتصابی است.

شرکت آنگلو آمریکن بزرگترین تولید کننده پلاتینیوم جهان روزجمعه گذشته اعلام کرد که ۱۲ هزار کارگر اعتصابی این شرکت را اخراج خواهد کرد.

تصمیم این شرکت برای اخراج کارگران اعتصابی با واکنش شدید سندیکاهای کارگری آفریقای جنوبی مواجه شده است.

نزدیک به ۲۸ هزار معدنچی این شرکت از سه هفته پیش اعتصاب نامحدودی را با هدف افزایش حقوق شان شروع کرده اند.

معدنچیان شرکت آنگلوآمریکن خواهان افزایش حقوق شان تا ۱۶ هزار رند (بیش از ۱۹۰۰دلار) در ماه شده اند.

این نگرانی وجود دارد که درصورت عملی شدن تصمیم شرکت ˈانگلوآمریکن ˈ ، تنش و ناآرامی در معادن آفریقای جنوبی خصوصا منطقه روستنبرگ در استان شمال غرب آفریقای جنوبی تشدید شود.

درحال حاضر تنش در این منطقه بدنبال مرگ یک معدنچی در پنجشنبه شب گذشته در جریان درگیری با نیروهای پلیس و نیز ترور یکی از اعضای ارشد اتحادیه ملی معدنچیان افریقای جنوبی توسط افراد ناشناس در جمعه شب ، بالا گرفته است.

بیش از یک چهارم پلاتین جهان در منطقه معدنی روستنبرگ واقع در استان شمال غرب آفریقای جنوبی تولید می شود.

از زمان شروع اعتصابات کارگری در معدن ˈماریکانا ˈ متعلق به شرکت ˈلونمینˈ سومین تولید کننده پلاتینیوم جهان در ماه اگوست گذشته ؛ دامنه این اعتصابات به سایر معادن و بخش های اقتصادی آفریقای جنوبی کشیده شده است.

در کمتر از دو ماه گذشته معادن هفت شرکت بزرگ معدنی عمدتا در استان شمال غرب آفریقای جنوبی با اعتصابات کارگری مواجه شده اند .

بگزارش ایرنا، در حال حاضر بخش های معدنی ، حمل و نقل و خودروسازی آفریقای جنوبی با اعتصاب غیرقانونی کارگران این بخش ها مواجه هستند.

براساس آمارهای منتشر شده تاکنون ۴۸ نفر در جریان اعتصابات و تنش های کارگری در آفریقای جنوبی کشته شده اند .

۳۶نفر از این افراد ، در جریان درگیری پلیس با معدنچیان اعتصابی معدن ماریکانا در ۲۶ مرداد ماه گذشته، کشته شدند.

بگزارش منابع خبری ، هم اکنون نزدیک به یکصد هزار نفر در بخش معدن آفریقای جنوبی در اعتصاب بسر می برند.

به باور بسیاری از تحلیل گران، افریقای جنوبی با بدترین تنش وناآرامی های کارگری از زمان ازبین رفتن رژیم آپارتاید در سال ۱۹۹۴ میلادی مواجه می باشد.

این ناآرامی ها و اعتصابات کارگری تاثیرات منفی بر تولیدات معدنی آفریقای جنوبی که ستون فقرات اقتصاد این کشور شمرده می شود داشته است.

گفته می شود که در صورت ادامه این وضعیت رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال جاری میلادی بیش از ۱٫۷ درصد نخواهد بود که نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی را نشان می دهد .

ژاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی در سخنان اخیرش پذیرفت که این کشور بدلیل اعتصابات و ناآرامی های کارگری در حال عبور از شرایط دشواری است.

آفریقای جنوبی بزرگترین تولید کننده پلاتین جهان و پنجمین صادر کننده بزرگ طلای جهان شمرده می شود.

خاورم .۱۵۵۲٫

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.