تحلیل آنتی وار از حملات اخیر طالبان در افغانستان

خبرگزاری آریا-حملات گسترده و سازمان یافته شبه نظامیان تروریست و نفوذ در کابل تلاشهای ده ساله ناتو و واشنگتن را برای برقراری امنیت به زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری آریا پایگاه خبری آنتی وار در مقاله ای به قلم “استفان والت” به بررسی حوادث اخیر افغانستان از جمله حملات طالبان وشبکه حقانی به کابل پرداخته است. مجموعه ای از حملات که گروه طالبان از آن به عنوان آغاز ” تهاجمات جدید بهاری” یاد کرده اند.

نویسنده مقاله اذعان می کند که توانایی گروههای تروریستی القاعده و شبکه حقانی در انجام حملات گسترده وسازمان یافته بیانگر شکست تاکتیکی آمریکا و ناتو در مقابله با این حملات است.

نویسنده تاکید دارد که طابان حملات اصلی خود را در کابل سازماندهی کرده بودند که به گفته مقامات،

 کابل از امنیت روزافزون برخوردار است و حملات سازماندهی شده دقیقا یک روز پس ازآن انجام شد که روزنامه نیویورک تایمز مقاله ای را منتشر کرده بود مبنی بر اینکه به رغم برخی حملات چشمگیر گروههای تروریستی کابل از امنیت نسبی برخوردار است.

 نویسنده بر این باور است که حملات سازمان یافته شبه نظامیان می تواند با هدف اثبات این مهم که این گروهها به رغم اقدامات غرب برای انهدام شبکه های تروریستی در افغانستان هنوز از عناصر تاثیرگذار در افغانستان است و با توجه به فقدان اطلاعات نهایی در برآورد قدرت واقعی گروههای تروریستی ، می توان گفت پایگاههای تروریستی افغانستان با انجام این حملات به دنبال احیای قدرت رو به زوال خود هستند.۰

نویسنده خاطرنشان می کند که حوادث اخیر افغانستان را می توان به نوعی نشانه پیشرفت هم ارزیابی کرد و اذعان داشت که نیروهای طالبان و حقانی در حالی که  قادر به نفوذ در کابل هستند اما از اجرای موفقیت آمیز عملیات و دستیابی کامل به اهداف استراتژیک خود ناتوان هستند و در نهایت توسط نیروهای دولتی افغان کشته ویا دستگیر می شوند که می توان نشان از موفقیت تلاشهای نیروهای خارجی در ایجاد نیروهای امنیتی کارآمد افغان دانست.

 مقامات آمریکایی وافغان تاکید دارند که عملیات مقابله با حملات شبه نظامیان تروریستی عمدتا توسط نیروهای دولتی افغان هدایت شده است و این در حالی است که به گزارش روزنامه تایمز نیروهای افغان توسط تیمهای آموزش دهنده و بالگردهای پشتیبانی حمایت شده اند.

نویسنده در پایان مقاله می افزاید مسئله اصلی در جنگ افغانستان هزینه هایی است که در این جنگ برای پیروزی نهایی صرف می شود و کسب پیروزی در جنگ افغانستان به هر قیمت را مورد تردید قرار می دهد.

به دنبال حملات هفته گذشته شبه نظامیان طالبان مراکز مهمی از شهر کابل مانند ، سفارت‌های انگلیس و آمریکا، پارلمان و پایگاه‌های نظامیان خارجی را آماج حملات خود قرار دادند که همزمان با پایتخت، ۳ شهر دیگر در ولایت‌های “پکتیا”، “لوگر” و “ننگرهار” نیز حملات مشابهی را شاهد بودند.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.