تحلیلی از افزایش ۷۰ درصدی قیمت جهانی طلا در چهار سال اخیر

۲۳م اسفند ،

تحلیلی از افزایش ۷۰ درصدی قیمت جهانی طلا در چهار سال اخیر | چاپ |
چهارشنبه ۲۳ اسفند ساعت ۰۶:۵۲

بینا- نشریه تایم در تحلیلی به بررسی تحولات بازار جهانی طلا در سال های اخیر پرداخت و نوشت به راستی اگر اقتصاد جهانی با نرخ تورم بالایی روبرو نیست پس چرا قیمت طلا در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.
به گزارش بینا به نقل از پایگاه اینترنتی طلا نشریه تایم در ادامه به افزایش ۷۰ درصدی قیمت جهانی طلا در چهار سال اخیر اشاره کرد و افزود، زمانی که بحران مالی و اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید قیمت هر اونس طلا ۹۳۰ دلار بوده و اکنون قیمت طلا به مرز ۱۵۸۰ دلار رسیده است که این به معنای رشد ۷۰ درصدی قیمت طلا است.
بر اساس این گزارش، به طور میانگین قیمت طلا هر سال بیش از ۱۴٫۲ درصد رشد داشته است. آمارهای رسمی رویترز نیز نشان می دهد قیمت قهوه، کاکائو، مس و پنبه نیز در چهار سال قبل بیش از ۳۸ درصد معادل ۸٫۶ درصد در سال افزایش داشته است.
البته سبب اصلی افزایش قیمت این کالاها رشد قیمت مواد خام و اولیه بوده است. البته اقتصاددانان افزایش قیمت چند قلم کالا را تورم واقعی در اقتصاد نمی دانند و بر این باورند که تورم زمانی اتفاق می افتد که نیروی کار نیز برای تامین هزینه های زندگی خود خواستار افزایش سطح دستمزدش باشد.
سئوال اصلی این است که در حالی که قیمت جهانی طلا در چهار سال اخیر ۷۰ درصد رشد داشته ولی نرخ تورم امریکا در این مدت کمتر از ۲ درصد بوده است. قیمت بنزین در آمریکا نیز از ۲٫۶۸ دلار در هر گالن به ۳٫۶۸ دلار افزایش یافته است. این مساله به معنای رشد ۴۱ درصدی قیمت بنزین در آمریکا در چهار سال اخیر است.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تغییر شیوه های محاسبه نرخ تورم در آمریکا سبب شده تا این طور به نظر برسد که نرخ تورم این کشور ۲ درصد است. در حالی که اگر بخواهیم بر اساس روش های قبلی نرخ تورم آمریکا را محاسبه کنیم این رقم بیش از ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود./م


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.