تحلیل فرزین درباره اجرانشدن گام دوم هدفمندی یارانه‌ها

چکیده: سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی در پی طرح مجلس برای توقف مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه گام دوم هدفمندکردن یارانه‌ها باید مانند گام اول در فضایی تعاملی اجرایی شود تاکید کرد که پیش از این هم دولت معتقد بود مصوبه مجلس برای فاز دوم اجرایی نیست.

محمدرضا فرزین در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: دولت قبل از طرح مجلس برای اجرایی نشدن مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اعلام کرده بود که مصوبه بودجه ۹۱ برای گام دوم اجرای این قانون، قابلیت اجرا ندارد.

وی با بیان اینکه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از بنیادی‌ترین قوانین اقتصادی کشور بوده و اجرای آن ضروری است، اظهار کرد: من به عنوان نماینده دولت در زمان تصویب بودجه سال جاری در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم و دولت پیشنهادی را برای اجرای گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه کرد که آن پیشنهاد قابلیت اجرایی شدن داشت اما مصوبه مجلس شورای اسلامی برای گام دوم هدفمند کردن یارانه قابلیت اجرا نداشت و این امر از سوی دولت نیز اعلام شده است.

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها باید در تعامل و همفکری همانند گام اول هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود.

وی با بیان آنکه گام اول هدفمند کردن یارانه‌ها در فضای تعامل و همفکری و در شرایط آرام سیاسی و اقتصادی اجرا شده است، اظهار کرد: گام دوم هدفمند کردن یارانه‌ها نیز باید در همین فضا اجرایی شود.

فرزین در پاسخ به این پرسش که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند درآمدهای حاصله از هدفمند کردن یارانه‌ها جوابگوی بازتوزیع نبوده و دولت برای تامین آن مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده است، تصریح کرد: از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاکنون ۷۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وجه پرداخت شده که ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل اصلاح حامل‌های انرژی تامین شده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز از ردیف‌های بودجه‌ای سال‌های ۱۳۹۰ و تامین شده که البته این وجوه در بودجه سال‌های گذشته نیز بوده است.

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: تنها استقراض برای هدفمند کردن یارانه‌ها از بانک مرکزی مربوط به سال ۱۳۸۹ (شروع اجرای قانون) است که بر اساس قانون بودجه ۶۲۰۰ میلیارد تومان از محل تنخواه استفاده شده که این میزان هشت درصد از کل پول بوده است.

فرزین با بیان اینکه پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها درآمدها کمتر از هزینه‌ها نبوده است، افزود: دولت در سال‌های ۱۳۹۰ و هیچ پولی را از بانک مرکزی بابت هدفمند کردن یارانه ها دریافت نکرده است.

وی درباره پرداخت یارانه به بخش تولید نیز گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۰ سهم خانوار از درآمدهای هدفمند کردن یارانه‌ها ۸۰ درصد و سهم تولید ۲۰ درصد است که البته این نسبت درست و صحیح نیست.

به گفته فرزین حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید به صورت نقدی و غیر نقدی پرداخت شده و سهمیه گازوییل و بنزین برای این بخش با قیمتی ارزان‌تر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در دو ماهه ابتدای سال جاری نیز قیمت نفت کوره برای بخش تولید از ۲۰۰ به ۷۰ تومان کاهش یافته و کمک‌هایی نیز به صنعت سیمان و کشتیرانی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای تامین مالی گام دوم هدفمندی یارانه‌ها از محل افزایش نرخ ارز دارد یا خیر؟ گفت: پیشنهادی در این خصوص به دولت ارائه شده اما هنوز جمع‌بندی انجام نشده، ضمن آنکه بانک مرکزی ارز را با نرخ ۱۲۲۶ تومان به فروش می‌رساند.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی وی درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر رشد نقدینگی اظهار کرد: رشد نقدینگی در سال ۱۳۸۹ حدود ۲۵٫۲ و در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۹٫۴ درصد بوده، ضمن آنکه رشد پایه پولی نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها سرعت گردش پول افزایش یافته که این امر از نکات مثبت هدفمند کردن یارانه ها به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد دولت و مجلس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه باید تعامل فکری مناسبی با یکدیگر داشته باشند.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.