تحولات جدید عربستان؛ کابوس ترسناک برای شاهزاده های سعودی

خبرگزاری آریا- منابع خبری از افزایش قابل ملاحظه درگیری ها بین نیروهای امنیتی عربستان و تظاهرکنندگان مسالمت جو خبر می دهند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه، روند سرکوب در عربستان سعودی رو به افزایش است و درگیری ها بین نیروهای پلیس عربستان و تظاهرکنندگان مسالمت جو به طور قابل ملاحظه افزایش یافته است.
گزارشگر این شبکه در گزارشی درباره این موضوع گفت در شهر القطیف شماری از تظاهرکنندگان در تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان به آنها زخمی شدند. برخی منابع گفتند نیروهای امنیتی آل سعود به تعقیب برخی از جوانان در شهر القطیف ادامه می دهند. در این حال مقامات عربستان بخشنامه ای به خطبای جمعه در همه مساجد منطقه الشرقیه ارسال کردند تا برپایی تظاهرات و راهپیمایی را حرام اعلام کنند. مقامات عربستان در بازداشت خطبای جمعه این منطقه که به دستورات آنها پایبند نبودند، تردید نکردند. مقامات آل سعود اخیرا تدابیر بیشتری در مناطق مختلف و روستاهای منطقه الشرقیه اتخاذ و تجهیزات نظامی در این مناطق مستقر کرده اند اما با وجود اتخاذ همه این تدابیر، ساکنان مناطق الشرقیه به تظاهرات و راهپیمایی ادامه دادند و با سردادن شعارهایی خواستار سقوط رژیم آل سعود شدند. اما اکنون این سئوال مطرح می شود که چرا آمریکا از اقدام عربستان به نقض حقوق بشر که به طور علنی انجام می دهد و نقش آن در سرکوب اعتراضات مردمی برای درخواست برقراری دموکراسی در بحرین، انتقاد نکرده است؟ 
گزارشگر این شبکه در پایان گفت هر چقدر هم که برخی رسانه ها برای پنهان کردن این مسئله تلاش کنند، این مسئله دیگر پوشیده نیست. آل سعود در معرض طوفان اجتماعی قرار دارد که ویرانگر خواهد بود به ویژه اگر حکام آل سعود به سرکوب مردم و وحشیگری خود علیه آنها ادامه دهند.
درگیری های اخیر بین نیروهای امنیتی و معترضان عربستانی در مناطق مختلف این کشور، نشان از آن دارد که رویاهای شاهزاده های سعودی درحال تبدیل شدن به کابوسی ترسناک برای آنان است.
شهرهای مدینه منوره ، قطیف ، عوامیه و الصفوه در روزهای گذشته صحنه تظاهرات ضد دولتی بوده است . این تظاهرات با یورش نیروهای دولتی به خشونت گرایید. اخبار حاکی از آن است بر اثر شلیک گلوله نیزوهای امنیتی عربستان ، طی چند روز اخیر یک جوان معترض کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. اینگونه حوادث خونین در حالی در عربستان روی داده که موج دستگیریها دراین کشور نیز روبه افزایش نهاده است.
با حمله روز هشتم ژوئیه ۲۰۱۲ نیروهای رژیم آل سعود به تظاهرات کنندگان عربستانی در شرق این کشور که در اعتراض به بازداشت شیخ “نمر باقر النمر” روحانی ارشد شیعه عربستانی به خیابان ها آمده بودند و به کشته شدن چند تظاهرات کننده منجر شد ، ناآرامی ها در عربستان افزایش یافته است.
مردم عربستان در تظاهرات مسالمت آمیز خود بر اجرای اصلاحات سیاسی-اقتصادی ، مبارزه با فساد و فقر و بیکاری و آزادی زندانیان سیاسی تاکید دارند.
عربستان از یک سال پیش صحنه تظاهرات مردمی در اعتراض به سیاست های تبعیض آمیز رژیم آل سعود و فساد موجود در این رژیم و درخواست برای آزادی زندانیان سیاسی است.

 تحلیل آریا؛
عربستان این روزها در وضعیتی قرارگرفته که شاید بتوان گفت در تاریخ حاکمیت خاندان آل سعود بر این کشور بی سابقه است . خاندان ال سعود همواره تلاش کرده اند تا با استفاده از شیوه های مبتنی بر سرکوب، اوضاع عربستان را بشکل دلخواه ، حفظ کند . اما اکنون شرایط این کشور در مسیری خلاف خواسته های سران و شاهزاده های سعودی قرار گرفته است . دیگر از جزیره ثباتی که خاندان ال سعود در عربستان از آن دم می زدند، خبری نیست.
اکنون ندای آزادی خواهی وعدالت طلبی در مناطق شرقی و همچنین برخی شهرهای عربستان روز به روز بیشتر طنین انداز می شود. این موضوع حکام آل سعود را بشدت به وحشت انداخته است .
منتها سران آل سعود بجای درس گرفتن از انقلابهای عربی و توجه به مطالبات مردمی ، همچنان به شیوه های نظامی و پلیسی روی می آورند . شلیک گلوله پاسخ رژیم عربستان به خواسته های مردمی بوده است .
گزارشها حاکی از آن است ، نیروهای امنیتی عربستان به منظور خاموش کردن صدای اعتراضها و بعبارتی مهار انقلاب مردمی دراین کشور حتی از کودکان نیز استفاده می کنند . رژیم آل سعود ، از طریق بازداشت کودکان و نوجوانان و شکنجه آنان می خواهند والدینشان را ازادامه انقلاب علیه رژیم پادشاهی عربستان بازدارند. حرکتی کثیف و غیر اخلاقی که آشکارا نقض حقوق بشر و ارزشهای انسانی در عربستان است . اما غرب همچنان در قبال این اقدام سران ریاض سکوت کرده اند .
حال این سوال مطرح است ، چرا آمریکا که در جهان داعیه دفاع از حقوق بشر سر داده و حتی به این بهانه به مداخله در امور داخلی بسیاری از کشورها می پردازد ، در باره نقض آشکار حقوق بشر در عربستان و سرکوبهای گسترده دراین کشور ، ساکت است ؟
تردیدی نیست که آمریکا خواهان ادامه حاکمیت نظام های پادشاهی وابسته ، در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است . منافعی که آمریکا در این کشورها دارد ، سبب گردیده تا کاخ سفید حامی سران محافظه کار و مستبد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس باشد.
رژیم های حاکم در بحرین و عربستان، دو نمونه بارزاز رژیمهای عربی هستند که برغم اعمال خشونت و سرکوب علیه مردم خود ، همچنان از جانب غرب و آمریکا پشتیبانی می شوند و حتی آمریکا سلاح مورد نیاز جهت مقابله با موج اعتراضهای مردمی را در اختیار سران آل خلیفه و آل سعود قرار می دهد .
در طول یکسالی که از آغاز قیام مردمی درمناطق شرقی عربستان گذشته است ، همواره آمریکا از اقدامات مبتنی بر خشونت سران ریاض حمایت کرده و حتی طی این مدت قراردادهای نظامی بین ریاض و واشنگتن منعقد شده و خرید سلاحهای آمریکایی از سوی حکام عربستان نیز سیرصعودی داشته است .
در همین حال پایگاه خبری المنار لبنان در گزارشی به قلم نزال حماده نوشت، هم‌زمان با شروع بیداری اسلامی در کشورهای عربی منطقه، خطر فروپاشی رژیم آل‌سعود بیش از پیش مطرح شده و متحدان غربی را بر آن داشته تا با فشار بر این رژیم، آنها را ناچار به پذیرش اصلاحات و بقای رژیم کنند. در این طرح آمریکایی‌ها همه مساله را به دست انگلیسی‌ها سپرده و با این استدلال که آنها به دلیل سابقه تاریخی در منطقه و همچنین تبحر در چنین مواردی می توانند چنین طرح‌هایی ارائه دهند، آنها را وارد بازی اصلی کردند. هر چند ادامه آمده است که در نوشتن کلی این طرح اساتید دانشگاهی فرانسه نیز انگلیسی‌ها را یاری کرده‌اند که بر اساس آن باید ساختار سیاسی عربستان تجدید شده و با وارد شدن برخی فاکتورها و دادن برخی امتیازات، آل سعود بقای خود در حاکمیت را تضمین کنند. در طرح ارائه شده انگلیسی‌ها برای بازسازی ساختار حکومتی در عربستان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد. ۱- تغییر نظام حکومتی در عربستان به پادشاهی مشروطه و با اختیارات ویژه برای پادشاه و ولیعهد ۲- پادشاه و ولیعهدش از آل‌سعود و فرزندان عبدالعزیز خواهند بود. ۳- کابینه از اعضای خاندان حاکم، همچنین ترکیبی از قبایل موجود در عربستان بر اساس توزیع آنها خواهد بود. ۴- حاکم هر منطقه از مردم همان منطقه و بر اساس ترکیب قبایلی آن خواهد بود. ۵- مکه مکرمه و مدینه منوره دو شهر مقدس به شمار خواهند رفت و این مساله بر دیگر مناطق کشور صدق ندارد. ۶- سازمان دینی وهابیت تنها به عنوان یک مرجع دینی و با صلاحیت دینی شناخته خواهد شد و و هیچ مکان مقدسی تحت نظر این سازمان نخواهد بود. ۷- سازمان دینی وهابیت هیچ ارتباطی با سازمان امنیت داخلی، ارتش و گارد ملی نخواهد داشت و توصیه‌ای هم به آن نخواهد کرد. ۸-  سازمان امر به معروف و نهی از منکر منحل خواهد شد. ۹-  تمام خدمات این دستگاه به آرامی از آن گرفته خواهد شد. ۱۰-  پلیس دینی مخصوصی برای مناطق مقدس در مکه و مدینه تاسیس می‌شود. ۱۱- وضعیت قبایل و عشایر در ترکیب جدید حکومت جدید با توزیع مناصب دولتی در همه مناطق کشور به خصوص در مرکز تغییر خواهد کرد. ۱۲- نام کشور نیز تغییر می‌کند. هر چند این درخواست‌های ۱۲گانه در صورت عملی شدن می‌تواند بخش از قدرت آل سعود و شاهزاده‌های آن را بکاهد، اما به نظر می‌رسد با توجه به اختیارات بسیاری که برای پادشاه و ولیعهد در نظر گرفته شده، آنها بتوانند بار دیگر قدرت دیکتاتوری خود را در صورت اجرای این طرح احیا کنند.
لذا برخی از محافل سیاسی بر این باورند ، سیاست سرکوبی که عربستان علیه معترضان این کشور در پیش گرفته ، قطعاً با چراغ سبز آمریکا بوده است .
با این همه یک نکته غیر قابل انکار است اینکه، برغم سرکوبها در عربستان ، اعتراضهای ضد دولتی در این کشور روبه افزایش است و عربستان در حال ورود به مرحله جدیدی از تحولات قراردارد . تحولاتی که تحت تاثیر موج بیداری اسلامی در منطقه ، خوابهای خاندان آل سعود را آشفته کرده و در حال حاضر سرنوشتی مشابه رژیمهای دیکتاتوری در کشورهای مصر ، تونس ،لیبی و یمن پیش روی حکام عربستان قرار داده است.
اکنون قیام مردم شرق عربستان وارد مرحله جدیدی شده است و این موضوع حکام عربستانی را به وحشت انداخته است
شواهد نشان می دهد اعتراضهای مردمی در عربستان درحال تسری یافتن به همه لایه های اجتماعی این کشور است . تردیدی نیست این موضوع به منزله به صدا در آمدن آژیر خطر برای حکام مستبدی است که بر پایه یک سنت موروثی ،چندین دهه است قدرت را در عربستان ، بین پسران عبدالعزیر،موسس خاندان آل سعود،دست به دست کرده اند.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.