تخصیص ۱٫۴ میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

جلسه ای که با حضور رئیس کل گمرک،‌رئیس سازمان غذا و دارو، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در معاونت ارزی بانک مرکزی برگزار شد در نهایت منجر به تعیین تکلیف ترخیص داروها و تجهیزات پزشکی و برخی اقلام کالاهای اساسی از گمرکات کشور شد.

غلامرضا قاسمی مدیر نظارت ارز بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شده آن دسته از کالاهایی که در گمرک موجود است مثل دارو و تجهیزات پزشکی، کمیته ای برای ترخیص آن از روز شنبه در گمرک فرودگاه امام خمینی تشکیل و شرایط لازم را برای ترخیص هر چه سریعتر دارو و تجهیزات پزشکی فراهم کنند.

وی با بیان آن که تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی کاملا خارج از نوبت است گفت: در رابطه با کالاهایی که در گمرک مانده بحث مشکلات مربوط به اسناد آن ها مربوط است نه آن که تخصیص ارز انجام نشده باشد براساس آخرین آمار امسال ۱٫۴ میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی از طریق مرکز مبادلات ارزی تامین شده است که ۲۰۰ میلیون دلار آن مربوط به سال قبل و ۱٫۲ میلیارد دلار آن مربوط به تامین نیازهای دارو و تجهیزات پزشکی سال جاری است که رشد ۷۰ درصدی را نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

وی در رابطه با تامین ارز کالاهای اساسی از طریق مرکز مبادلات ارزی عنوان کرد: به صورت کلی با توجه به توافقات انجام شده برای واردات کالاهای اساسی امسال ده میلیارد دلار از طریق مرکز مبادلات ارزی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده که تاکنون ۸٫۳ میلیارد دلار آن از طریق این مرکز به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است.

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی عنوان کرد: مجموعا در حال حاضر ۸۳ درصد نیاز ارزی کشور برای واردات کالاهای اساسی از طریق این مرکز تامین شده و حتی ما جلوتر از برنامه در نظر گرفته شده برای تخصیص ارز  به واردات کالاهای اساسی براساس مقررات تعیین شده هستیم.

غلامرضا قاسمی عنوان کرد: مشکلات مربوط به کالاهایی که هنوز در گمرک موجودند صرفا مربوط به ارز نبوده و نیست بلکه برخی از اسناد آن ها برای ترخیص از سوی گمرک ناقص اعلام شده است که باید صاحبان کالا هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای ترخیص کالاهای خود انجام دهند.

وی در رابطه با تامین ارز مورد نیاز خریداران دارو و تجهیزات پزشکی از کشورهای اروپایی گفت: در رابطه با داروها و تجهیزات پزشکی خریداری شده از اروپا این موضوع عمدتا به صورت حواله بوده یعنی فروشنده قبل از ارسال دارو و تجهیزات پزشکی پول خود را به طور کامل دریافت می‌ کند و در این رابطه هیچ مشکلی وجود ندارد ضمن آن که وزارت بهداشت به عنوان یک مقام عالی و مسئول در رابطه با تامین دارو به کشور دستورات لازم را به طور مستقل در خصوص ترخیص داروهای موجود در گمرک ابلاغ کرده که لازم الاجرا است.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.