تداوم اجرا از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت تئاتر است

تداوم اجرا خواسته یا ناخواسته باعث تنوع مخاطب می‌شود و با افزایش سئانس‌های اجرا ،هزینه‌ها و وقت صرف شده تامین می‌شود.

ابوذر چهل امیرانی،بازیگر و کارگردان و نویسنده تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص تاثیر تئاتر در جامعه گفت:ازنظر من تئاتر به طورکلی در جامعه باعث فرهنگ سازی می‌شود و تاثیر فوق‌العاده‌ای در جامعه دارد و ازطریق نمایش این امکان فراهم می‌شود تا خیلی از مفاهیم و موضوعات را به مردم آموزش دهیم.
وی در ادامه افزود:تاثیر نمایش از نظر من؛از ساعت‌ها سخنرانی در بین مردم بیشتر و بهتر است چون مردم با تماشای نمایش خود را جای کاراکتر می‌گذارند و در آن شرایط قرار می‌گیرند.
چهل امیرانی ادامه داد:وقتی بازیگرانی بازی می‌کنند در واقع به مردم این آموزش را می‌دهند که وقتی مشکلی سرراه‌ آن‌ها سبز می‌شود،چه‌راه‌هایی برای رفع آن وجود دارد.به عنوان مثال برنامه‌هایی راجع به زلزله داریم که شاید به حدکافی مردم پسند نباشد؛چون مردم زیاد به سمت سخنرانی و همایش و غیره نمی‌روند.
وی در ادامه گفت:‌مخاطب تئاتر خیابانی صددرصد عموم مردم هستند،در صورتی که تئاتری که در سالن به اجرا درمی‌آید؛نود درصد آن هنرمندان و ۱۰ درصد عموم مردم را شامل می شود که این موضوع می‌تواند یکی از دلایلی باشد که تئاتر خیابانی تاثیرش بیشتر است.
چهل امیرانی در ادامه درخصوص دستمزد عوامل تئاتری خاطرنشان کرد:‌میزان دستمزد‌ها جای تاسف دارد؛چراکه وقتی گروه نمایشی وقت می‌گذارد و تمرین می‌کند،نتیجه آن اجرای محدود و دستمزد کم است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر اظهارداشت:بازیگران تئاتر خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و این در صورتی است که هنرمندان تئاتری برای القاءیک موضوع به مخاطب انرژی زیادی صرف می‌کنند.
وی در ادامه تصریح کرد:من برای جشنواره دفاع مقدس سه ماه تمرین کردم،در صورتی که ما دو تا اجرا بیشتر نرفتیم؛چون بیشتر از آن مجوز ندادند و مبلغی که برای کار دریافت کردیم متعلق به همان دو تا اجرا بود.
چهل امیرانی گفت:به عنوان کسی که در عرصه تئاتر تجربه کسب کردم؛معتقدم به جای افزایش دستمزدها مسئولین ما را در زمینه اجرای مداوم حمایت کنند؛به طور مثال به جای دو هفته اجرا، سه ماه اجرا داشته باشیم که این موضوع از چند لحاظ مفید خواهد بود.
وی افزود:با این کار؛اول اینکه مسئولین هدف خود را به سمع و بصر مردم رساندند و بعد اینکه قشر متنوع‌تری از مردم آن را می‌بینند و در ادامه اینکه هزینه‌ها و زمانی که گروه تئاتری برای تمرین و آماده‌سازی صرف می‌کنند تا حدودی جبران می‌شود و بعد دیگرش،گروه‌های تئاتری به صورت مستمر و بدون وقفه در حال کار هستند./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.