تدوین رشته دانشگاهی علوم و معارف دفاع مقدس

رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس از تدوین رشته دانشگاهی علوم و معارف دفاع مقدس خبر داد و گفت: برای تربیت راویان گروه‌های اردویی راهیان نور و پردازش به فرهنگ دفاع مقدس در جبهه‌ها و انتقال ابعاد مختلف آن بین نسل جوان، رشته “علوم و معارف دفاع مقدس” تدوین شده که اکنون در دست تصویب نهایی است.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار هادی پیری امروز در همایش اساتید دفاع مقدس با بیان اینکه برنامه‌های ارزنده‌ای برای پژوهشگاه دفاع مقدس در آینده پیش بینی شده است، اظهار داشت: ایجاد واحدهای درسی در تمام حوزه‌های تخصصی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مطرح کردن بحث جغرافیا در دفاع مقدس و تصویب آن در کمیته جغرافیا، پرداختن به بحث ادبیات و دفاع مقدس با طرح عناوینی چون ادبیات پایداری، پرداختن به ابعاد حقوقی و سیاسی، بهداشت و درمان، صنعت و مهندسی در دفاع مقدس و طراحی دوره تربیت مدرس ویژه اساتید دروس دفاع مقدس از عمده اقدامات این پژوهشگاه تا امروز است.

وی با اعلام خبر تدوین رشته علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: برای تربیت راویان گروه‌های اردویی راهیان نور و پردازش به فرهنگ دفاع مقدس در جبهه‌ها و  انتقال ابعاد مختلف آن بین نسل جوان، رشته علوم و معارف دفاع مقدس تدوین شده که اکنون در دست تصویب نهایی است.

رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس همچنین از تدوین کتاب جدید دفاع مقدس خبر داد و گفت: مبناهای آموزشی این کتاب با توجه به مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صورت گرفته و در حال چاپ نسخه نهایی آن هستیم.

وی از جمله راهکارهای نشر صحیح ارزش‌های دفاع مقدس را تقدیر از طرح‌های نمونه دانشجویان و انتخاب اساتید نمونه دروس دفاع مقدس و اهدای جوایز نفیس به آنان برشمرد و اظهار داشت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، داشتن حمایت و استفاده از فرماندهان عالی دفاع مقدس، حمایت عالی وزارت‌خانه‌های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در وزارت علوم و عقد تفاهم‌نامه با بسیاری از سازمان های علمی لشگری و کشوری و… از فرصت‌های طلایی موجود ما برای ترویج صحیح فرهنگ دفاع مقدس به‌شمار می‌رود.

سردار‌پیری با یادآوری این نکته که بعضی از اساتید در کلاس مداحی می‌کنند و به صورت علمی مفاهیم دفاع مقدس را به دانشجویان آموزش نمی‌دهند، خاطر‌نشان کرد: این اساتید با بیان مباحث تکراری در کلاس، سخنرانی و اغراق در شرح وقایع دفاع مقدس و قرار دادن نمره به عنوان ملاک در حقیقت دانشجو را از این فرهنگ دور می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد اساتید دانشگاه نظامی هستند، گفت: برخی اساتید با بی‌انضباطی در این کلاس اهمیت درس دفاع مقدس را در دید دانشجویان کم‌رنگ می‌کنند در حالی‌ که آنها باید با ظاهری آراسته و نظم در کلاس حاضر شوند چون آنها باید برای انتقال صحیح فرهنگ دفاع مقدس، نماد شهدا در دانشگاه‌ها باشند.

رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس استفاده از ابزارهای آموزشی در کلاس درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها را شیوه‌ای مفید برای انتقال مفاهیم دانست و ادامه داد: با ارائه پاسخ‌های مستند و عقلانی به اندازه‌ای می توان دانشجویان را توجیه کرد که خود به پرسش‌گری در این زمینه بپردازند وشناخت این فرهنگ را از دغدغه‌های خود محسوب کنند.

وی رعایت اعتدال در مقوله امتحان درس دفاع مقدس، استفاده از منابع مستند، دعوت از افراد تاثیر‌گذاری چون جانبازان و آزادگان را از راهکارهای دیگر ترویج صحیح فرهنگ دفاع مقدس ارزیابی کرد و افزود: اساتید دانشگاه باید با ایجاد امکان بازدید دانشجویان از موزه‌های دفاع مقدس و مناطق عملیاتی، فرصت اندیشیدن در رابطه با فرهنگ دفاع مقدس را برای آنان فراهم کنند.

سردار پیری در ادامه تصریح کرد: جوانان ما اگر بدانند که در صورتی‌ که در شروع جنگ تحمیلی از کشور دفاع نمی‌کردیم و آن را به دست دشمن می‌سپردیم، امروز نمی‌توانستیم اینچنین با اقتدار به قله‌های بلند پیشرفت دست یابیم،  همیشه به یاد خواهند داشت که ایستادگی ایران اسلامی به تنهایی در برابر جهان استکبار در حالی‌که حتی یک وجب از خاک آن به دست دشمنان نیفتاده تا چه حد ارزشمند است.

وی در پایان با اشاره به تدوین مصوبه‌ای در قانون پنجم خاطر‌نشان کرد: از فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد و جانبازان و آزادگانی که دارای مدرک دکترای رسمی هستند، می‌توانند با شرکت در فراخوان ۲۰ شهریور ماه بدون آزمون علمی به طور قطعی در دانشگاههای رسمی جذب شوند.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.